10 marketingtrends volgens Admap
1. Er is minder budget. Dus: leer meer met minder te doen
2009 was het jaar van de recessie, maar de effecten zullen pas dit jaar te merken zijn. Een van de effecten is een verminderd marketingbudget en minder mensen. Het zal meer gaan om het werk gedaan te krijgen dan dat je je kunt focussen op 'nieuwe doorbraken'. Het komt er dus op aan, de budgetten en de mensen in te zetten voor een enkele, geïntegreerde en krachtige marketingoplossing.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta2. Marketeers zullen bezuinigen op een kanaal binnen de marketingmix en dat is niet verstandig
Verminderde marketingbudgetten kunnen het gevolg hebben dat marketeers een kanaal uit de marketingmix snijden om kosten te besparen. De grootste besparingen gelden voor printmedia. Maar dat is niet verstandig. Je moet je afvragen of de overgebleven kanalen dit kunnen opvangen. Is de consumentenervaring bij internet hetzelfde als bij print? Zijn de formats hetzelfde? Het antwoord is duidelijk. Een verminderd budget mag niet ten koste gaan van een geïntegreerde multichannelmix.
3. Marketeers duiken bovenop social mediastrategieën
Marketeers zullen dit jaar haast maken om te tweeten en apps en widgets in te zetten. Maar: social networking is geen marketinginstrument, net zo min als het een surrogaat is voor de social experience van het merk. Het is geen onderwerp in een marketingplan, het is een gevolg. Want er is geen enkel kanaal dat het alleenrecht heeft op het sociale aspect van content.
4. We hebben meer data en begrijpen steeds minder
Er zijn steeds meer gegevens beschikbaar die eigenlijk allemaal één ding duidelijk maken: de wereld verandert in hoog tempo. Het probleem hierbij is dat diezelfde gegevens slecht zijn in het voorspellen, juist omdat de mediawereld zo snel verandert. We begrijpen steeds beter hoe het vorige week in elkaar stak, maar deze kennis doet niet ter zake als we naar de nabije toekomst kijken.
5. Grenzen tussen diverse media zullen nog vager worden
Admap voorspelt dat in 2010 prime-time tv-content op meer plekken dan ooit te zien zal zijn. Het blijft niet bij die ene uitzending waar de kijker op een bepaald tijdstip voor klaarzit. Het is nu te zien of de harddiscrecorder, video-on-demand, op de sites van de netwerken, YouTube. Het is niet langer duidelijk waar het ene scherm eindigt en het andere begint. Het is allemaal een scherm.
6. Push of Pull? Minder relevant
In 2010 doet het minder ter zake of een marketingervaring push of pull is. De beste content (redactie of commercieel) wordt zowel push als pull. Neem American Idol: is het push omdat het op primetime wordt uitgezonden, of is het pull vanwege de participatie van de kijkers (sms, stemmen) Een goede viral experience is pull voor een kleine groep mensen, die het vervolgens doorstuurt, zonder dat er veel aandrang van de originele verzender bij komt kijken.
7. Goede content zal razendsnel gaan, gemiddelde ervaringen zullen in rook opgaan
Content wordt in 2010 zo snel verspreid als maar mogelijk is, via muisklikken, mobiele telefoons. Veel sneller dan via de traditionele contentdistributie. Maar dit geldt alleen voor goede content. Er zal minder tolerantie zijn voor minder interessante content.
8. De demografie groep 18-49 zal nog minder relevant worden als doelgroep
Dit is weliswaar geen specifieke trend voor 2010, de diversiteit binnen deze groep is al langer bekend, maar als je beseft hoe verschillende de media-ervaringen zijn voor een 18-jarige en een 49-jarige, dat houdt het helemaal niet meer stand. In de doelgroep 18-49 jaar kun je vier verschillende mediageneraties onderscheiden.
9. Symbiose zal bijzondere en vreemde samenwerkingen creëren
Waar anderen voorspellen dat de wholesale via mediakanalen in elkaar zal storten, is Admap van mening dat het media- en marketinglandschap veel meer beïnvloed zal worden door de wetten van symbiose in plaats van de wetten van natuurlijke selectie. Neem als voorbeeld de relatie tussen tv en YouTube. YouTube begon als een concurrent van tv, maar nu vullen de kanalen elkaar aan. Admap verwacht meer samenwerking tussen kanalen die op het eerste gezicht concurrenten van elkaar lijken te zijn.
10. 2010 wordt het jaar van het 'goede idee'
De marketing- en mediawereld zijn vooral gefocust op de dynamiek van de kanalen, en zijn daardoor uit het oog verloren waar het werkelijk om draait. Kanalen dienen slechts als pijplijn voor het verspreiden van de content. Zonder een goed idee, is de content waardeloos en komt het nergens terecht.
De conclusie van Admap: geen enkel medium heeft de sleutel voor toegang tot de toekomst. Er is geen één kant van de marketing die intellectuele vernieuwing kan claimen. Het zal in 2010 draaien om samenwerking tussen veel denkers en diverse media-oplossingen. En de beste ideeën zijn in staat de consumenten te betrekken en te inspireren en de ideeën met anderen te delen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid