'Gedetineerden persen telefonisch klanten af'


Ze belden volgens het Nederlands Dagblad klanten na werktijd op en persten hen af. Dat blijkt uit vertrouwelijk e-mailverkeer tussen medewerkers van de Dienst Justitiële Inrichtingen, waarvan afschriften in het bezit zijn van onder meer de christelijke krant.
Het ministerie van Justitie begon een jaar geleden in de vrouwengevangenissen van Zwolle en Nieuwegein een proef met telefonische verkoopcentra. Mocht die proef succesvol blijken, dan zouden in meer penitentiaire inrichtingen meer callcenters worden ingericht.
Volgens diverse betrouwbare bronnen binnen de gevangenisdienst, die anoniem willen blijven, is het 'een aantal keren' voorgekomen dat gevangenen telefoonnummers en adressen mee naar hun cel smokkelden en klanten tijdens het recreatie-uur opbelden. Vervolgens persten ze die mensen af door te eisen dat ze geld moesten overmaken naar een bepaald rekeningnummer.
Een woordvoerder van het ministerie van Justitie ontkent dat er klanten zijn 'afgeperst'. Volgens hem zijn 'geruchten' daarover uitvoerig onderzocht en heeft dat niets opgeleverd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid