Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders willen verbod op junkfoodreclame

Een meerderheid van de Nederlanders vindt dat reclame voor junkfood gericht op kinderen verboden moet worden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

57 Procent pleit voor een dergelijk verbod. 18 procent is het oneens met zo'n verbod.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit onderzoek van , uitgevoerd door bureau MSI-ACI onder 1.600 Nederlanders van vijftien jaar en ouder.

Opmerkelijk is dat echtparen zonder kinderen het hoogst scoren (65 procent) als het om de wens voor zo'n verbod gaat.
Ook hoger opgeleiden en mensen met een hoger inkomen zijn voor een dergelijk verbod.

Ook de optie om junkfood-, snoep- en chipsreclame op tv alleen nog na 20.00 uur uit te zenden, kan de goedkeuring van een meerderheid wegdragen. 25 Procent van de respondenten ziet echter niets in zo'n plan.

Het Europese voornemen om premiums (cadeautjes en dergelijke) bij producten als chips en snoep te verbieden, vindt bij eenzelfde meerderheid gehoor; 57 procent is voor, 26 procent tegen.

Toch vinden de meeste Nederlanders dat waarschuwen tegen de gevaren van ongezonde voeding niet de primaire verantwoordelijkheid van de overheid is.

Verreweg de meesten vinden dat de taak van de ouders (75 procent), gevolgd door het adverterende bedrijfsleven zelf (14 procent).

Driekwart van de Nederlanders zou het ook geen goed idee vinden als fabrikanten van snoep, chips en junkfood zouden worden aangeklaagd voor de obesitas-gevallen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in