Forse stijging abonnementen tijdschriften
Dat blijkt uit de HOI-cijfers met betrekking tot het eerste kwartaal van 2005. De cijfers zijn overigens exclusief de oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines. Ze vertonen een duidelijke versnelling in de oplagegroei. Het aantal abonnementen groeide in het eerste kwartaal van dit jaar met 7 procent tot 16,1 miljoen exemplaren, meldt de Groep Publiektijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond.
De betaalde kernoplage van de mannenbladen groeit al een aantal kwartalen achter elkaar. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de oplage met 39,5 procent tot 554.000. Dat werd voor een groot deel veroorzaakt door het succes van nieuwkomer Quest, dat een betaalde kernoplage had van 116.000. Quest was niet de enige nieuwkomer in het mannenbladensegment in de vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2004.
Ook Best Life (21.000), Maxim (20.000) en Rits (11.000) werden voor het eerst in de HOI-cijfers opgenomen. De grootste stijgers in het mannenbladensegment zijn Passie (+15,6%), SQ (+10,3%) en Playboy (+4,1%).
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe betaalde kernoplage van de vrouwenbladen steeg met 4 procent tot 3,2 miljoen. De losse verkoop steeg met 9,2 procent tot 1,6 miljoen exemplaren. Op de vrouwenbladenmarkt 6 nieuwe titels die in hetzelfde kwartaal in 2004 nog niet in de HOI-cijfers waren opgenomen: esta, La Vie en Rose, New Shopping Magazine, Pulse, Red en Shop. Deze titels waren goed voor een verkochte kernoplage van 289.000. De grootste drie zijn esta (67.000), Pulse (62.000) en Shop (50.000).
De grootste groeier in het vrouwenbladensegment is Happinez, waarvan de betaalde kernoplage 96,6 procent omhoog schoot tot 60.000. Andere grote groeiers in het vrouwenbladensegment zijn Glossy (157.000, +23%), AM Magazine (14.000, +24,6%), Elegance (+13,4%), MIDI (63.000, +18,9%), Elle (86.000, +6%) en Flair (119.000, +5,9%).
Elsevier blijft een sterke titel binnen het opiniebladensegment. De betaalde kernoplage van Elsevier steeg met 5,6 procent tot 138.000. Het abonnementenbestand steeg nog sterker; met 6,7 procent tot 125.000. HP/De Tijd had een stijging van 1,1 procent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid