Overslaan en naar de inhoud gaan

Forse stijging abonnementen tijdschriften

De oplage van publiekstijdschriften heeft in het eerste kwartaal van 2005 een forse groei laten zien. De betaalde kernoplage laat een plus…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de HOI-cijfers met betrekking tot het eerste kwartaal van 2005. De cijfers zijn overigens exclusief de oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines. Ze vertonen een duidelijke versnelling in de oplagegroei. Het aantal abonnementen groeide in het eerste kwartaal van dit jaar met 7 procent tot 16,1 miljoen exemplaren, meldt de Groep Publiektijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond.

related partner content for mobile comes here

De betaalde kernoplage van de mannenbladen groeit al een aantal kwartalen achter elkaar. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de oplage met 39,5 procent tot 554.000. Dat werd voor een groot deel veroorzaakt door het succes van nieuwkomer Quest, dat een betaalde kernoplage had van 116.000. Quest was niet de enige nieuwkomer in het mannenbladensegment in de vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2004.
Ook Best Life (21.000), Maxim (20.000) en Rits (11.000) werden voor het eerst in de HOI-cijfers opgenomen. De grootste stijgers in het mannenbladensegment zijn Passie (+15,6%), SQ (+10,3%) en Playboy (+4,1%).

De betaalde kernoplage van de vrouwenbladen steeg met 4 procent tot 3,2 miljoen. De losse verkoop steeg met 9,2 procent tot 1,6 miljoen exemplaren. Op de vrouwenbladenmarkt 6 nieuwe titels die in hetzelfde kwartaal in 2004 nog niet in de HOI-cijfers waren opgenomen: esta, La Vie en Rose, New Shopping Magazine, Pulse, Red en Shop. Deze titels waren goed voor een verkochte kernoplage van 289.000. De grootste drie zijn esta (67.000), Pulse (62.000) en Shop (50.000).

De grootste groeier in het vrouwenbladensegment is Happinez, waarvan de betaalde kernoplage 96,6 procent omhoog schoot tot 60.000. Andere grote groeiers in het vrouwenbladensegment zijn Glossy (157.000, +23%), AM Magazine (14.000, +24,6%), Elegance (+13,4%), MIDI (63.000, +18,9%), Elle (86.000, +6%) en Flair (119.000, +5,9%).

Elsevier blijft een sterke titel binnen het opiniebladensegment. De betaalde kernoplage van Elsevier steeg met 5,6 procent tot 138.000. Het abonnementenbestand steeg nog sterker; met 6,7 procent tot 125.000. HP/De Tijd had een stijging van 1,1 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in