Overslaan en naar de inhoud gaan

Doelgroep versus Community?

Welcom Amsterdam organiseerde een bijeenkomst over dit onderwerp. Feit is dat heel veel van de communicatie nog gebaseerd is op het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Welcom Amsterdam organiseerde een bijeenkomst over dit onderwerp. Feit is dat heel veel van de communicatie nog gebaseerd is op het inkaderen van beoogde doelgroepen en daar de pijlen op te richten. Een mooie case was die van de Psoriasis Vereniging Nederland. Met een werd de campagne "I am what I am" gelanceerd.Erwin van Dimarsch liet zien hoe met een reeks van foto's de huidziekte openlijk werd getoond, met reacties vanuit verpleegkunde en medisch specialisten. Mooi bedacht en mooi uitgevoerd. Dit alles gekoppeld aan een tijdschrift en aan een Bekende Nederlander, Gordon, die ook aan deze ziekte lijkt te lijden en daar openlijk en geemotioneerd over sprak. Al met al een volgens het boekje opgezet communicatie-offensief met helder omschreven doelgroepen.

related partner content for mobile comes here

Volgens Peter Nelissen van Media Consult is dit deze aanpak niet meer van deze tijd: alles draait om communities. Het verschikl met doelgroepen: communities vormen zich rond gemeenschappelijke interesses/ belangen en niet rond demografische kenmerken. En zo zou een community rond Psoriasis zowel patienten, als patrners van patienten, specilaisten, verpleegkundigen, collega's en geinteresseerden kunnen bevatten. Die daarmee veel directer contact zouden krijgen en sneller tot uitwisseling en verbinding zouden kunnen leiden.
En als je met die bril nogmaals naar de actiesite kijkt dan valt inderdaad op dat dat de gekozen aanpak wel eens flink had kunnen versterken. En dat je dus (net zoals een van de aanwezigen in de discussie concludeerde) met een 'best of both worlds'-aanpak, van zowel doelgroepen als communities het meets optimale effect zou kunnen hebben. En eigenlijk ben ik het daar me eens: kiezen voor the best of both worlds en beide opnemen in je strategie!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in