Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter wordt bestuurd door een kleine elite

Ongeveer 20.000 twitteraars zijn verantwoordelijk voor de helft van het gebruik van twitter. Dit is de verrassende uitkomst van een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het betekent dat slechts 0.05% van de gebruikers van Twitter in belangrijke mate bepalend zijn voor het gebruik van de microblogsite. Een voorzichtige conclusie luidt dat Twitter geen social network meer is maar een platform waar een kleine “Twitter-elite” van ca. 20.000 gebruikers boodschappen plaatst die door vele gebruikers worden gelezen.

related partner content for mobile comes here

De onderzoekers analyseerden hiervoor 260 miljoen tweets en kwamen tot de conclusie dat ongeveer 50 procent van de gelezen tweets waren geplaatst door een select gezelschap dat ruwweg kan worden opgedeeld in de categorieën media, celebrities, organisaties, bloggers en algemeen.

De onderzoekers concluderen dat celebrities toch voornamelijk celebrities volgen en dat ook de rest van de categorieën voornamelijk elkaar volgt.

Ongeveer de helft van alle informatie die gepubliceerd wordt door de traditionele nieuwsmedia vindt zijn weg naar Twitter via het niet gereguleerde kanaal van “opion leaders” die hoewel ze te boek staan als reguliere twitteraars door hun grote schare volgers een zekere mate van autoriteit hebben verworven.

Het is ook interessant om te lezen dat onderzocht is welke links nu de langste levensduur hebben op Twitter. Het blijkt dat links die verwijzen naar nieuwsfeiten het kortst leven terwijl links die verwijzen naar video fragmenten of muziek steeds weer opnieuw opduiken eigenlijk zegt het onderzoek dat deze links een vrijwel onbeperkte levensduur hebben.

Ergens daartussen bevinden zich de links naar blogs die op Twitter ook een verrassend lange houdbaarheid tonen. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat Twitter zich ontwikkelt van een social network naar een platform voor het delen van informatie.

Tot slot zegt het onderzoek een nieuw daglicht te werpen op een aantal traditionele communicatie regels. Lees het hele onderzoek op

Dit is de eerste posting van Tadek Solarz. Ik ben als consulting partner verbonden
aan Crossover holding. Je kunt me volgen op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in