Overslaan en naar de inhoud gaan

Coca-Cola haalt ruim 2,5 suikerklontjes uit de Fanta

Als onderdeel van de suikerreductiemissie, wordt het aantal calorieën in Fanta met ruim 30 procent verlaagd.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Vorig jaar november formuleerde Coca-Cola de missie om in 2025 het aandeel suiker in frisdranken verder te verlagen. 50 procent van het verkoopvolume van Coca-Cola (in West-Europa) moet tegen die tijd afkomstig zijn uit caloriearme of calorievrije dranken (‘This is Forward’). In 2016 was dit nog 34 procent. Eerder werd al het streven uitgesproken om in 2020 15 procent minder calorieën per liter in de markt te hebben ten opzichte van het basisjaar 2012

related partner content for mobile comes here

Minus 31
De stap die Coca-Cola deze week bekend maakt, past in dat streven. Het verandert de receptuur van Fanta orange, waardoor consumenten per 100 ml nu 33 kcal binnenkrijgen in plaats van de vroegere 48 kcal (minus 31,25 procent). Dat is per serving van 250 ml 10,25 gram suiker minder. Fanta-drinkers krijgen nu nog 19 gram suiker per keer binnen. (Dat zijn bijna vijf suikerklontjes.)

Eerder gaf het Diabetesfonds commentaar op de plannen van Coca-Cola rond suikerreductie. Het zei de doelstellingen

te weinig ambitieus te vinden.

te vinden.

 

Even lekker
Coca-Cola zegt dat met het nieuwe recept geen concessie is gedaan aan de smaak. ‘De nieuwe formule is door consumenten als even lekker getest.’

Ambitie
Coca-Cola zegt dat Fanta (anno 1940) na Coca-Cola en Coca-Cola zero sugar het nummer 3-merk in het portfolio van Coca-Cola Nederland is. Coca-Cola: ‘Er zijn 10 kleurrijke Fanta-varianten verkrijgbaar, waarvan de helft suikervrij is. De originele Fanta orange beslaat 73% van het totale Fanta-volume. Hiermee is de herformulering een significante stap in de ambitie van Coca-Cola Nederland om minder suiker te gebruiken.’

Diep oranje
De vernieuwde Fanta orange is iets donkerder. Coca-Cola: ‘Consumenten geven de voorkeur aan de wat dieper oranje kleur.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in