Overslaan en naar de inhoud gaan

Grootste digitale oplagegroei NRC, Volkskrant en Telegraaf

De Telegraaf en AD zien hun printoplage procentueel het meest dalen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat blijkt uit de NOM-cijfers van de periode vierde kwartaal 2016 tot en met het derde kwartaal 2017, die onlangs bekend werden gemaakt. De cijfers geven hetzelfde beeld als de voorgaande periodes: dalende printoplages, waarbij geen grote verrassingen en stijgende digitale oplages.

related partner content for mobile comes here

Print (totaal betaalde oplage)


Alle landelijke dagbladen zien hun printoplages dalen. De printoplage van De Telegraaf daalt het scherpst, gevolgd door die van het AD. FD, RD en nrc.next blijven overigens redelijk stabiel.

De Telegraaf (TMG)                                           359.143 (was 390.655)
AD (de Persgroep)                                             301.901 (was 322.943)
de Volkskrant (de Persgroep)                            212.829 (was 219.264)
NRC Handelsblad (NRC Media)                        132.111 (was 136.765)
Trouw (de Persgroep)                                           87.121 (was 89.023)
Het Financieele Dagblad (FD Mediagroep)          45.537 (was 46.509)
Reformatorisch Dagblad                                       41.931 (was 42.913)
Het Parool (de Persgroep)                                    41.723 (was 44.585)
nrc.next (NRC Media)                                           26.402 (was 26.484)
Nederlands Dagblad                                             19.368 (was 21.366)

Trouw (de Persgroep)                                           87.121 (was 89.023)


Het Financieele Dagblad (FD Mediagroep)          45.537 (was 46.509)
Reformatorisch Dagblad                                       41.931 (was 42.913)
Het Parool (de Persgroep)                                    41.723 (was 44.585)
nrc.next (NRC Media)                                           26.402 (was 26.484)
Nederlands Dagblad                                             19.368 (was 21.366)

Het Parool (de Persgroep)                                    41.723 (was 44.585)


nrc.next (NRC Media)                                           26.402 (was 26.484)
Nederlands Dagblad                                             19.368 (was 21.366)


Nederlands Dagblad                                             19.368 (was 21.366)

Nederlands Dagblad                                             19.368 (was 21.366)

Bij alle regionale titels zien we eenzelfde beeld: alle titels dalen in printoplage. De grootste regiotitel is De Limburger (combinatie) met een oplage van 118.915 (was 125.085), gevolgd door De Gelderlander met 102.604 (was 105.997) exemplaren.

Gratis dagblad Metro verloor in een jaar bijna 100.000 aan (gratis verspreide) oplage: van 406.527 naar 316.401 exemplaren.
 

Digitaal replica (Totaal Betaalde Gerichte Oplage)


Bij de totaal betaalde gerichte oplages van de dagbladen precies het omgekeerde beeld: er zijn soms forse stijgingen. NRC Handelsblad weet procentueel de grootste groei te pakken, de Volkskrant en De Telegraaf zien ook een grote plus.  

de Volkskrant (de Persgroep)                       95.539 (was 85.287)
NRC Handelsblad (NRC Media)                   79.513 (60.587)
De Telegraaf (TMG)                                      50.460 (41.855)
AD (de Persgroep)                                        35.613 (33.891) 
FD (FD Mediagroep)                                     31.815 (27.021)
Trouw (de Persgroep)                                   24.702 (20.437)
nrc.next (NRC Media)                                   18.459 (16.270)
Het Parool (de Persgroep)                            14.762 (12.187)
Nederlands Dagblad                                       5.138 (4.717)
Reformatorisch Dagblad                                 4.637 (4.492)


Beeld: ANP

nrc.next (NRC Media)                                   18.459 (16.270)


Het Parool (de Persgroep)                            14.762 (12.187)
Nederlands Dagblad                                       5.138 (4.717)
Reformatorisch Dagblad                                 4.637 (4.492)


Beeld: ANP



Beeld: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in