Overslaan en naar de inhoud gaan

Zorgverzekeraars zijn weinig onderscheidend

Er is vorig jaar erg veel geld besteed door de zorgverzekeraars aan het profileren van hun merken. Maar heeft het ook wat opgeleverd?…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nadat begin dit jaar het hele zorgstelsel op de schop ging, fuseren nu steeds meer zorgverzekeraars om economies of scale te behalen. VGZ en Univé gaan samen verder en Menzis, Agis en Delta Lloyd bundelen tevens hun krachten.

related partner content for mobile comes here

Veel mensen zijn naar een andere zorgverzekeraar overgestapt – voornamelijk op basis van collectieve afspraken. De prijzenslag was dominant, terwijl de campagnes in overvloed probeerden om iedereen te overtuigen van het gelijk.

Allereerst blijkt uit het onderzoek van Research Internetional dat niet alle onderzochte waarden worden herkend. Innovativiteit wordt het minst geassocieerd met de zorgverzekeraars. De grootste partijen zijn meegenomen in het onderzoek en de fuserende bedrijven zijn samengenomen.

Verder is te concluderen dat de zorgverzekeraars weinig onderscheidend zijn. Consumenten zien weinig verschil tussen de zorgverzekeraars op basis van de brandstatements die voorgelegd zijn. Er zijn wel drie clusters te onderscheiden, die echter maar weinig van elkaar verschillen.

Het eerste cluster bestaat uit de VGZ-Univé combinatie en Achmea, die allebei gemiddelde resultaten hebben op de statements. Tweede cluster is de nieuwe Menzis-combinatie en CZ/OZ. Menzis komt negatief in beeld op prijs, terwijl CZ relatief positief gewaardeerd wordt op innovatie. Derde cluster is FBTO en Fortis. Waar de andere een veel stabieler beeld laten zien, zijn bij deze organisaties meer schommelingen waar te nemen. Ze onderscheiden zich beide op meer emotionele waarden; Fortis op ‘kun je mee voor de dag komen’ en FBTO op ‘toonaangevend’.

De wijziging van het stelsel heeft alle partijen in stelling gebracht, de volgende ronde dient zich aan voor november als iedereen opnieuw mag kiezen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in