Zorgverzekeraars zijn weinig onderscheidend
Nadat begin dit jaar het hele zorgstelsel op de schop ging, fuseren nu steeds meer zorgverzekeraars om economies of scale te behalen. VGZ en Univé gaan samen verder en Menzis, Agis en Delta Lloyd bundelen tevens hun krachten.
Veel mensen zijn naar een andere zorgverzekeraar overgestapt – voornamelijk op basis van collectieve afspraken. De prijzenslag was dominant, terwijl de campagnes in overvloed probeerden om iedereen te overtuigen van het gelijk.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaAllereerst blijkt uit het onderzoek van Research Internetional dat niet alle onderzochte waarden worden herkend. Innovativiteit wordt het minst geassocieerd met de zorgverzekeraars. De grootste partijen zijn meegenomen in het onderzoek en de fuserende bedrijven zijn samengenomen.
Verder is te concluderen dat de zorgverzekeraars weinig onderscheidend zijn. Consumenten zien weinig verschil tussen de zorgverzekeraars op basis van de brandstatements die voorgelegd zijn. Er zijn wel drie clusters te onderscheiden, die echter maar weinig van elkaar verschillen.
Het eerste cluster bestaat uit de VGZ-Univé combinatie en Achmea, die allebei gemiddelde resultaten hebben op de statements. Tweede cluster is de nieuwe Menzis-combinatie en CZ/OZ. Menzis komt negatief in beeld op prijs, terwijl CZ relatief positief gewaardeerd wordt op innovatie. Derde cluster is FBTO en Fortis. Waar de andere een veel stabieler beeld laten zien, zijn bij deze organisaties meer schommelingen waar te nemen. Ze onderscheiden zich beide op meer emotionele waarden; Fortis op ‘kun je mee voor de dag komen’ en FBTO op ‘toonaangevend’.
De wijziging van het stelsel heeft alle partijen in stelling gebracht, de volgende ronde dient zich aan voor november als iedereen opnieuw mag kiezen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid