Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat zijn de sterkste en zwakste onlinemerken?

Als je aan consumenten vraagt of een onlinemerk 'terrein gewonnen' of 'terrein verloren' heeft, krijg je leuke uitkomsten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er is links en rechts al over geschreven, maar Euro RSCG heeft voor ons (lees: Tijdschrift voor Marketing) een onderzoek gehouden onder 1.350 consumenten.

related partner content for mobile comes here

Dat BrandMomentum-onderzoek geeft aan hoe de online merken er voor staan.

In het onderzoek is ook een groep meegenomen die gekarakteriseerd kan worden als de voorlopers, dat zijn de mensen die gebruik maken van technologie en informatie en die, meer dan gemiddeld, betrokken zijn bij wat er gebeurt aan de verkoopbalie, in de politiek, in de popcultuur en hierin op elke mogelijke manier geïnteresseerd zijn.

De onderzoekers noemen deze groep Prosumers.

Nu wat betekent dat voor de online-merken?

Onder consumenten scoren merken als Hyves (op 1) en YouTube (2) heel goed. Google is drie.

Verliezers zijn: Ilse.nl, maar ook Planet Internet, Retecool en KPN. Yahoo is ook een loser.

Onder de prosumers scoort YouTube als beste. Gevolgd door Hyves. Google staat ook hier op 3. Marktplaats volgt en op afstand eBay.

Verliezers zie je hier ook: Ilse.nl is echt weg. KPN scoort ook erg slecht als onlinemerk. Planet ook en Yahoo completeert het viertal achterblijvers.

Merken die het ook verrassend goed doen onder deze prosumers: Bol.com en GeenStijl.

Het hele onderzoek met de uitslag voor merken als Retecool, Emerce, Facebook, MySpace, LinkedIn, Nu.nl en vele anderen staat in het van het Tijdschrift voor Marketing.

Het onderzoek: begin maart ondervroeg Euro RSCG's onderzoekspartner Survey Sampling International 1.350 respondenten in de leeftijd van 15 t/m 65 jaar. Tot de onderzoeksdoelgroep behoorden een nieuwe groep zogenaamde Prosumers.
Alle respondenten zijn woonachtig in Nederland en werken per pc mee aan diverse vormen van onderzoek.

De respondenten worden geconfronteerd met een groot aantal merken. Per merk kunnen zij aangeven of dit in hun ogen 'terrein gewonnen' of 'terrein verloren' heeft, of dat het 'hetzelfde gebleven' is. Een laatste antwoordmogelijkheid is 'geen mening'.

Deze overzichtelijke opzet leidt tot scores per merk. De actuele kracht van een merk, althans in de perceptie van de respondenten, wordt uitgedrukt in het Netto Momentum. Hoe hoger het Netto Momentum, hoe beter het volgens de respondenten heeft gepresteerd. Het Netto Momentum wordt berekend door het percentage respondenten dat van mening is dat het merk terrein verloren heeft, af te trekken van het percentage respondenten dat het merk juist terrein heeft zien winnen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in