Merkverering: kans voor Internal Branding


Katholieken vragen in geval van nood Maria of een andere heilige om hulp en bijstand. Het katholicisme kent veel heiligen. Allemaal hebben ze hun eigen verhaal. Allen hebben een eigen uitstraling waarmee de gelovige zich kan identificeren. Je zou haast zeggen: elke heilige in het portfolio heeft een eigen positionering.
Maria en Franciscus zijn voorbeelden van grote sterke merken. Maar er is ook klandizie voor kleine sterke merken, zoals voor de nieuwkomer pater Karel; een Zuid-Limburgs streekproduct.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMet een beetje goede wil zou je heiligen kunnen zien als de voorlopers van de huidige merken. Zeker als het gaat om Internal Branding is de vergelijking absoluut te maken. Het merk is zoiets als de beschermheilige van een organisatie. Het is de boven alle partijen verheven identiteit tot wie je je kunt wenden om advies. Zijn wil kan door medewerkers werkzaam zijn.
Om die invloed te versterken, worden rituelen in ere gehouden en oude verhalen doorverteld. Dit klinkt misschien wat esoterisch, maar in veel organisaties bestaat dit gebruik. De heiligverklaarde is daar meestal de oprichter, of een andere markante figuur uit de ontstaansgeschiedenis van de organisatie. Hij is (dood of levend) de personificatie van het bedrijf.
Bij Heineken waart nog de geest van Alfred Heineken rond, bij Nike wordt Bill Bowerman aanbeden, bij sportclub Heerenveen is Abe Lenstra nooit ver weg en bij De Efteling is het heiligschennis om aan de waarden van Anton Pieck te morrelen.
Je zou kunnen zeggen dat je aan Internal Branding doet bij gebrek aan een uit (al dan niet gecultiveerde) mythen overgeleverde bedrijfsheilige. Als een merk sterk is geladen, kan de uitstraling ervan als voortdurend aanwezig worden ervaren. Voor medewerkers is het een bron van kennis en inzicht om zich in perioden van reflectie toe te wenden. Door het merk te leven, bereikt het het eeuwige leven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid