Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkverering: kans voor Internal Branding

Vervullen merken de functie die vroeger heiligen hadden? Voor Internal Branding kan het zinvol zijn zo eens over de mogelijkheden van je…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Katholieken vragen in geval van nood Maria of een andere heilige om hulp en bijstand. Het katholicisme kent veel heiligen. Allemaal hebben ze hun eigen verhaal. Allen hebben een eigen uitstraling waarmee de gelovige zich kan identificeren. Je zou haast zeggen: elke heilige in het portfolio heeft een eigen positionering.

related partner content for mobile comes here

Maria en Franciscus zijn voorbeelden van grote sterke merken. Maar er is ook klandizie voor kleine sterke merken, zoals voor de nieuwkomer pater Karel; een Zuid-Limburgs streekproduct.

Met een beetje goede wil zou je heiligen kunnen zien als de voorlopers van de huidige merken. Zeker als het gaat om Internal Branding is de vergelijking absoluut te maken. Het merk is zoiets als de beschermheilige van een organisatie. Het is de boven alle partijen verheven identiteit tot wie je je kunt wenden om advies. Zijn wil kan door medewerkers werkzaam zijn.

Om die invloed te versterken, worden rituelen in ere gehouden en oude verhalen doorverteld. Dit klinkt misschien wat esoterisch, maar in veel organisaties bestaat dit gebruik. De heiligverklaarde is daar meestal de oprichter, of een andere markante figuur uit de ontstaansgeschiedenis van de organisatie. Hij is (dood of levend) de personificatie van het bedrijf.

Bij Heineken waart nog de geest van Alfred Heineken rond, bij Nike wordt Bill Bowerman aanbeden, bij sportclub Heerenveen is Abe Lenstra nooit ver weg en bij De Efteling is het heiligschennis om aan de waarden van Anton Pieck te morrelen.

Je zou kunnen zeggen dat je aan Internal Branding doet bij gebrek aan een uit (al dan niet gecultiveerde) mythen overgeleverde bedrijfsheilige. Als een merk sterk is geladen, kan de uitstraling ervan als voortdurend aanwezig worden ervaren. Voor medewerkers is het een bron van kennis en inzicht om zich in perioden van reflectie toe te wenden. Door het merk te leven, bereikt het het eeuwige leven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in