Interactieve marketing: waar liggen topmarketeers wakker van?


Frits Bruijn, marketingdirecteur McDonald’s, vraagt zich af hoe effectief interactieve marketing nu eigenlijk echt is: ‘Van interactieve, online initiatieven zoals het organiseren van chatsessies tussen klant en directie, of klanten laten meebepalen hoe je product eruit moet komen te zien, is nog wel te meten wat het doet voor de bekendheid van je merk. Maar wat het verder doet voor de beleving van je merk en of het je klanten activeert, dat blijft de vraag. Al die interactiemogelijkheden met je doelgroep die de nieuwe media bieden, zijn leuk en daarom doen we ze. We geloven er namelijk in. Alleen is het grotendeels een “geloof” en gebaseerd op gutt feeling, maar het is nog niet goed hard te maken wat nu echt de effectiviteit ervan is.’
Hans Hagenaars, directeur marketing ING Retail Nederland over zijn issue: ‘De zeer hoge bezoekersaantallen, meer dan een miljoen per dag en hoge klantcontactfrequentie, maken de Postbank-site tot een geschikte tool om te interacteren met klanten, om online polls te houden en allerlei informatie over en van de bezoekers te krijgen. Om informatie te bundelen en in allerlei varianten weer terug te geven aan de klant. Lastig is de vrij beperkte levensduur van veel zachte data; zaken die door de klant gezegd worden, die niet via harde data zijn vastgesteld en kunnen worden geupdate. Het gaat hier om het probleem van de betrouwbaarheid en houdbaarheid van softe data. Voor je het weet ben je aan het acteren op zaken die niet geheel de werkelijkheid (meer) zijn. En dan begeef je je echt op glad ijs.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOscar Diele, vice president e-commerce TomTom, wijst op het gebrek aan corporate geheugen: ‘Echte interactieve marketing draait om het vermogen om de klant te benaderen, te onthouden hoe de klant reageert en dit dusdanig te verwerken in een nieuwe benadering zodat de klant zich op een relevante manier aangesproken voelt. In de praktijk draait interactieve marketing helaas te vaak om eenmalige optimalisatie van het klantcontact dan optimalisatie over de contacten heen.’
Frenkel Denie, marketingmanager Bavaria, ziet vooral de gebrekkige afstemming tussen online en offline bureaus als grootste probleem. ‘Online zit op interactiviteit, op prijzen en gadgets. Het reclamebureau focust veel meer op de boodschap en wil er niet te veel poespas bij.’
Alle issues van de marketeers én de oplossingen zoals de adviseurs die zien, staan in het meinummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid