Overslaan en naar de inhoud gaan

Interactieve marketing: waar liggen topmarketeers wakker van?

Wat de zijn de top of mind issues waar marketeers op interactief gebied mee te maken hebben? Issues die nu een probleem vormen en waarvoor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Frits Bruijn, marketingdirecteur McDonald’s, vraagt zich af hoe effectief interactieve marketing nu eigenlijk echt is: ‘Van interactieve, online initiatieven zoals het organiseren van chatsessies tussen klant en directie, of klanten laten meebepalen hoe je product eruit moet komen te zien, is nog wel te meten wat het doet voor de bekendheid van je merk. Maar wat het verder doet voor de beleving van je merk en of het je klanten activeert, dat blijft de vraag. Al die interactiemogelijkheden met je doelgroep die de nieuwe media bieden, zijn leuk en daarom doen we ze. We geloven er namelijk in. Alleen is het grotendeels een “geloof” en gebaseerd op gutt feeling, maar het is nog niet goed hard te maken wat nu echt de effectiviteit ervan is.’

related partner content for mobile comes here

Hans Hagenaars, directeur marketing ING Retail Nederland over zijn issue: ‘De zeer hoge bezoekersaantallen, meer dan een miljoen per dag en hoge klantcontactfrequentie, maken de Postbank-site tot een geschikte tool om te interacteren met klanten, om online polls te houden en allerlei informatie over en van de bezoekers te krijgen. Om informatie te bundelen en in allerlei varianten weer terug te geven aan de klant. Lastig is de vrij beperkte levensduur van veel zachte data; zaken die door de klant gezegd worden, die niet via harde data zijn vastgesteld en kunnen worden geupdate. Het gaat hier om het probleem van de betrouwbaarheid en houdbaarheid van softe data. Voor je het weet ben je aan het acteren op zaken die niet geheel de werkelijkheid (meer) zijn. En dan begeef je je echt op glad ijs.’

Oscar Diele, vice president e-commerce TomTom, wijst op het gebrek aan corporate geheugen: ‘Echte interactieve marketing draait om het vermogen om de klant te benaderen, te onthouden hoe de klant reageert en dit dusdanig te verwerken in een nieuwe benadering zodat de klant zich op een relevante manier aangesproken voelt. In de praktijk draait interactieve marketing helaas te vaak om eenmalige optimalisatie van het klantcontact dan optimalisatie over de contacten heen.’

Frenkel Denie, marketingmanager Bavaria, ziet vooral de gebrekkige afstemming tussen online en offline bureaus als grootste probleem. ‘Online zit op interactiviteit, op prijzen en gadgets. Het reclamebureau focust veel meer op de boodschap en wil er niet te veel poespas bij.’

Alle issues van de marketeers én de oplossingen zoals de adviseurs die zien, staan in het meinummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in