Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom nu fair trade-producten?

Wie weet het nog, de voorzichtige discussie over fair trade en aanverwante zaken in de jaren negentig. De discussies waren er wel, maar in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Maar nu, sinds een tijdje barst het echt los. Op veel vlakken. Neem dit ANP-bericht:

related partner content for mobile comes here

'De verkoop van producten met het keurmerk Max Havelaar is vorig jaar sterk gegroeid. De Stichting Max Havelaar meldde donderdag een volumegroei van 21 procent. Vooral fruit, vruchtensappen en wijn werden meer verkocht.

'Producten met het keurmerk Max Havelaar dragen bij aan hogere inkomsten voor boeren in ontwikkelingslanden. Door de aankopen van Nederlandse consumenten ontvingen boerenorganisaties vorig jaar 2,1 miljoen euro meer dan zij op de wereldmarkt zouden hebben gekregen.

'De Stichting Max Havelaar wil dit jaar voor het eerst een Fairtrade Week organiseren. Hierbij komen alle aspecten van eerlijke handel aan bod, zo belooft de organisatie. Consumenten op de winkelvloer worden er ook bij betrokken.'

Waar ik mij het hoofd over breek: waarom nu? Waarom lijkt het erop dat fair trade-producten (maar ook: biologische producten, een groeiend bewustzijn voor het milieu in het algemeen) nu op 'doorbreken' staan.

Wat is er veranderd? Wat heeft het bewustzijn van de consument vergroot?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in