Overslaan en naar de inhoud gaan

Verlies Telegraaf, hoger resultaat verwacht

Holdingmaatschappij De Telegraaf heeft over 2001 een nettoverlies geleden van 29,5 miljoen euro tegenover een nettowinst van 48,5…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Over het eerste halfjaar van 2002 zal de nettowinst echter nog aanzienlijk lager uitkomen dan die over het eerste halfjaar van 2001.

related partner content for mobile comes here

Zoals reeds in het persbericht van 18 december jl. werd aangekondigd zijn de oorzaken van dit verlies hoge incidentele lasten en dalende advertentie- inkomsten, met name in de tweede helft van 2001, aldus een bericht van De Telegraaf Holding.

In het nettoverlies over 2001 is netto 46 miljoen euro verwerkt aan incidentele lasten, waaronder 18,8 miljoen euro inzake reorganisatievoorzieningen en een extra afschrijving van 27,2 miljoen euro op de goodwill van Dagblad De Gooi- en Eemlander. Tot deze afwaardering werd besloten wegens een structureel lagere oplage en advertentieomzet.

Afgezien van deze incidentele verliezen daalde het ‘normale’ resultaat met 32 miljoen euro tot 16,5 miljoen euro als gevolg van belangrijk lagere advertentieopbrengsten bij zowel de landelijke als de regionale dagbladen, in combinatie met belangrijk hogere papierprijzen en bezorgkosten.

Het slechte economische klimaat en de afschrijving en rente op de nieuwe diepdrukpers veroorzaakten een grote druk op het resultaat bij de Biegelaar Groep.

In 2001 is evenals in 2000 concernbreed een verlies geleden op internetactiviteiten van circa 28 miljoen euro. Tegenover lagere verliezen bij deze activiteiten van Dagblad De Telegraaf en bij de internetdeelnemingen stonden circa 4 miljoen euro hogere aanloopkosten bij de regionale dagbladen.

De daling van de advertentie-inkomsten manifesteerde zich vooral in de tweede helft van 2001. De nettowinst exclusief incidentele lasten daalde hierdoor van 19,3 miljoen euro in het eerste halfjaar tot een nettoverlies van 2,8 miljoen eruo in de tweede helft van 2001.

De reeds vroeg in het jaar genomen bezuinigingsmaatregelen waren niet toereikend om de terugval in het resultaat op te vangen.

‘Het jaar 2002 zal vooral in het teken staan van resultaatverbetering door verdere optimalisatie. Daarnaast zullen nieuwe producten op de markt worden gebracht, met name door het benutten van onze sterke merknamen en zal worden gewerkt aan een verbreding van mobiele diensten’, aldus het bedrijf. In het kader van de optimalisatie zullen vanaf de tweede helft van 2002 de eerste effecten zichtbaar worden van de reorganisaties.

‘Een onzekere factor blijft het verloop van de advertentiemarkt. Over de eerste twee perioden van 2002 zijn de advertentie-inkomsten belangrijk lager dan die over de vergelijkbare periode van 2001,’ aldus De Telegraaf.

Over 2001 wordt een dividend voorgesteld van 0,11 euro per aandeel, waarmee 36,6 pct wordt uitgekeerd van het nettoresultaat uit gewone bedrijfsuitoefening, exclusief de hierin begrepen extra afwaardering goodwill van Dagblad De Gooi- en Eemlander. Over het jaar 2000 werd ‒ 0,84, zijnde 41 pct van de nettowinst, uitgekeerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in