Verlies Telegraaf, hoger resultaat verwacht
Over het eerste halfjaar van 2002 zal de nettowinst echter nog aanzienlijk lager uitkomen dan die over het eerste halfjaar van 2001.
Zoals reeds in het persbericht van 18 december jl. werd aangekondigd zijn de oorzaken van dit verlies hoge incidentele lasten en dalende advertentie- inkomsten, met name in de tweede helft van 2001, aldus een bericht van De Telegraaf Holding.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisIn het nettoverlies over 2001 is netto 46 miljoen euro verwerkt aan incidentele lasten, waaronder 18,8 miljoen euro inzake reorganisatievoorzieningen en een extra afschrijving van 27,2 miljoen euro op de goodwill van Dagblad De Gooi- en Eemlander. Tot deze afwaardering werd besloten wegens een structureel lagere oplage en advertentieomzet.
Afgezien van deze incidentele verliezen daalde het ‘normale’ resultaat met 32 miljoen euro tot 16,5 miljoen euro als gevolg van belangrijk lagere advertentieopbrengsten bij zowel de landelijke als de regionale dagbladen, in combinatie met belangrijk hogere papierprijzen en bezorgkosten.
Het slechte economische klimaat en de afschrijving en rente op de nieuwe diepdrukpers veroorzaakten een grote druk op het resultaat bij de Biegelaar Groep.
In 2001 is evenals in 2000 concernbreed een verlies geleden op internetactiviteiten van circa 28 miljoen euro. Tegenover lagere verliezen bij deze activiteiten van Dagblad De Telegraaf en bij de internetdeelnemingen stonden circa 4 miljoen euro hogere aanloopkosten bij de regionale dagbladen.
De daling van de advertentie-inkomsten manifesteerde zich vooral in de tweede helft van 2001. De nettowinst exclusief incidentele lasten daalde hierdoor van 19,3 miljoen euro in het eerste halfjaar tot een nettoverlies van 2,8 miljoen eruo in de tweede helft van 2001.
De reeds vroeg in het jaar genomen bezuinigingsmaatregelen waren niet toereikend om de terugval in het resultaat op te vangen.
‘Het jaar 2002 zal vooral in het teken staan van resultaatverbetering door verdere optimalisatie. Daarnaast zullen nieuwe producten op de markt worden gebracht, met name door het benutten van onze sterke merknamen en zal worden gewerkt aan een verbreding van mobiele diensten’, aldus het bedrijf. In het kader van de optimalisatie zullen vanaf de tweede helft van 2002 de eerste effecten zichtbaar worden van de reorganisaties.
‘Een onzekere factor blijft het verloop van de advertentiemarkt. Over de eerste twee perioden van 2002 zijn de advertentie-inkomsten belangrijk lager dan die over de vergelijkbare periode van 2001,’ aldus De Telegraaf.
Over 2001 wordt een dividend voorgesteld van 0,11 euro per aandeel, waarmee 36,6 pct wordt uitgekeerd van het nettoresultaat uit gewone bedrijfsuitoefening, exclusief de hierin begrepen extra afwaardering goodwill van Dagblad De Gooi- en Eemlander. Over het jaar 2000 werd ‒ 0,84, zijnde 41 pct van de nettowinst, uitgekeerd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid