‘Vakgenoten! - De Troonrede van Pieter Meijer
De consument die wacht met uitgeven, de strijd van de fysieke winkel en een overheid die zich met goede bedoelingen bemoeit met cookies. Zoveel onzekerheid verlamt onze branche en maakt dat vaak wordt teruggegrepen naar wat men kent. Mijn advies aan de overheid is daarom:
1. Adaptief onderwijs
Vooruitgang begint in onderwijs. Iedereen leert anders en technologie maakt het nu mogelijk om daar op in te spelen. Tailor-made onderwijs is het resultaat. Initiatieven zoals de Salman Khan Academy, waarbij studenten thuis via video conferencing de stof tot zich nemen, zijn hier een voorbeeld van. De leraar ziet door inzichten in data waar er verbetering kan plaatsvinden en in de klas wordt vervolgens iedereen op maat geholpen, adaptief onderwijs dus. Mijn boodschap aan de minister van Onderwijs: accepteer dat iedereen anders leert en investeer in technologie om dat te faciliteren, zodat elke leerling goed geholpen, kan worden en de kenniseconomie vanuit de basis groeit.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
2. Consumentenvertrouwen in data
In ons vak staan data aan de basis van relevante marketing. De overheid zou moeten voorgaan in het goed beheren van deze data en een meer faciliterende rol op zich moeten nemen. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat wetgeving Nederlandse bedrijven niet achterstelt op het gebied van innovatie zoals met de cookiewet gebeurde. Daarnaast zou de consument een vast loket moeten hebben dat informatie verschaft over wat er met zijn data gebeurt. Ook met de data die straks met behulp van bijvoorbeeld drones worden verzameld! Allen zo kan het vertrouwen van de consument in het delen van data hersteld worden. Dat is niet alleen in het belang van merken, maar ook in het belang van de overheid.
3. Flexibele inzet winkelruimte
Het zijn slechte tijden voor retailers. Prijsvoordelen en snelle bezorging zorgen voor een concurrentievoorsprong van e-tailers. Dat leidt tot winkelcentra zonder ziel, waar niemand graag vertoeft. Met nog meer individualisering tot gevolg. Samen met retailers zou de overheid zich moeten beraden over een andere invulling van de stedelijke centra. Bijvoorbeeld de ‘circular economy’ introduceren, waarmee we bepaalde diensten, of in dit geval werkplekken en winkelruimte delen.
Als de overheid net als onze branche adaptief gaat executeren, gaan wij een zonnig 2014 tegemoet.
Pieter Meijer is ceo van digitaal media bureau Pervorm. Hij is al meer dan 13 jaar actief in digitale media en was onder andere verantwoordelijk voor het merk Microsoft Advertising. Meijers Troonrede verscheen eerder op Adformatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid