Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Vakgenoten! - De Troonrede van Pieter Meijer

Veerkracht hadden we als Nederlanders met z’n allen nodig. Marketeers hebben dit dubbel gevoeld, meent Pieter Meijer in zijn Troonrede.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De consument die wacht met uitgeven, de strijd van de fysieke winkel en een overheid die zich met goede bedoelingen bemoeit met cookies. Zoveel onzekerheid verlamt onze branche en maakt dat vaak wordt teruggegrepen naar wat men kent. Mijn advies aan de overheid is daarom:

related partner content for mobile comes here

1. Adaptief onderwijs
Vooruitgang begint in onderwijs. Iedereen leert anders en technologie maakt het nu mogelijk om daar op in te spelen. Tailor-made onderwijs is het resultaat. Initiatieven zoals de Salman Khan Academy, waarbij studenten thuis via video conferencing de stof tot zich nemen, zijn hier een voorbeeld van. De leraar ziet door inzichten in data waar er verbetering kan plaatsvinden en in de klas wordt vervolgens iedereen op maat geholpen, adaptief onderwijs dus. Mijn boodschap aan de minister van Onderwijs: accepteer dat iedereen anders leert en investeer in technologie om dat te faciliteren, zodat elke leerling goed geholpen, kan worden en de kenniseconomie vanuit de basis groeit.

2. Consumentenvertrouwen in data
In ons vak staan data aan de basis van relevante marketing. De overheid zou moeten voorgaan in het goed beheren van deze data en een meer faciliterende rol op zich moeten nemen. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat wetgeving Nederlandse bedrijven niet achterstelt op het gebied van innovatie zoals met de cookiewet gebeurde. Daarnaast zou de consument een vast loket moeten hebben dat informatie verschaft over wat er met zijn data gebeurt. Ook met de data die straks met behulp van bijvoorbeeld drones worden verzameld! Allen zo kan het vertrouwen van de consument in het delen van data hersteld worden. Dat is niet alleen in het belang van merken, maar ook in het belang van de overheid.

3. Flexibele inzet winkelruimte
Het zijn slechte tijden voor retailers. Prijsvoordelen en snelle bezorging zorgen voor een concurrentievoorsprong van e-tailers. Dat leidt tot winkelcentra zonder ziel, waar niemand graag vertoeft. Met nog meer individualisering tot gevolg. Samen met retailers zou de overheid zich moeten beraden over een andere invulling van de stedelijke centra. Bijvoorbeeld de ‘circular economy’ introduceren, waarmee we bepaalde diensten, of in dit geval werkplekken en winkelruimte delen.

Als de overheid net als onze branche adaptief gaat executeren, gaan wij een zonnig 2014 tegemoet.

Pieter Meijer is ceo van digitaal media bureau Pervorm. Hij is al meer dan 13 jaar actief in digitale media en was onder andere verantwoordelijk voor het merk Microsoft Advertising. Meijers Troonrede verscheen eerder op .

 

‘Nederland staat voor een opgave die om grote veerkracht vraagt’, sprak prinses Beatrix in haar laatste Troonrede, vorig jaar. In de weken voor de eerste Troonrede van koning Willem Alexander, dringt de vraag zich op of de veerkracht deze keer van de marketing-, communicatie en mediabranche zal moeten komen. Want de huidige crisisaanpak blinkt niet echt uit in effectiviteit en creativiteit…Dus vroegen Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Communicatie 24 experts bij welk beleid onze vakgenoten - en alle andere Nederlanders - het meest gebaat zijn.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in