Overslaan en naar de inhoud gaan

Trendbox Focus op 2010: huismerken zullen groeien en mensen willen minder online

Traditiegetrouw peilde Trendbox bij de Nederlandse bevolking in de laatste weken van het oude jaar de verwachtingen, voornemens en ideeën…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Focus op 2010' is met de verzamelde inzichten bruikbaar voor marketeers die voeling willen houden met wat er in de maatschappij speelt. Voor de verfijning van nieuw gemaakte marketing- en communicatieplannen. Voor de onderbouwing van onderbuikgevoelens. Voor het staven van reeds geformuleerde hypotheses. Voor het creëren van nieuwe ideeën voor het nieuwe jaar. Of gewoon voor een beetje inspiratie. Marketing Online selecteerde uit het rapport - geheel voor eigen rekening- zes ontwikkelingen.

related partner content for mobile comes here

1. Optimisme
Zes op de tien Nederlanders kijken met plezier uit naar 2010. Eenderde is neutraal, en slechts zes procent is pessimistisch gestemd.

Het verschil met vorig jaar is zeer aanzienlijk. De stemming is van ‘twijfelpositief’ in 2009 is echt omgeslagen naar positief in 2010. Opvallend ook: hoe hoger de leeftijd van de ondervraagden is, des te meer de stemming ten positieve is gekeerd. 50-plussers met een roze bril op, het is een duidelijke trendbreuk ten opzichte van vorig jaar.

2. Bezuinigen
De positieve grondhouding vertaalt zich in 2010 nog zeker niet in uitbundig consumptiegedrag. In 2008 bezuinigden drie op de tien Nederlanders op hun uitgaven. In 2009 waren dat er vier op de tien, en voor 2010 verandert dat percentage niet. Van de lagere inkomens verwacht zelfs de helft dit jaar de broekriem verder aan te halen - zonder twijfel uit bittere noodzaak.

3. Groei huismerken
Huismerken varen in de prognoses van de consument wel bij de geplande bezuinigingen. 45 procent stelt dit jaar vaker voor huismerken te kiezen en minder vaak voor A-merken, tegen 40 procent in 2009 en 36 procent in 2007. Ook discounters profiteren van de ontwikkelingen. 34 procent van de consumenten stelt dat ze daar dit jaar vaker gaan winkelen dan voorheen, tegen 29 procent in 2009.

4. Impuls is uit
De neiging tot impulsief aankoopgedrag neemt af. In 2005 karakteriseerde eenderde van de Nederlanders zich nog als frequente impulskoper, in 2009 is dat nog maar een kwart. In plaats daarvan wordt veelal gewikt en gewogen. En bij grotere aankopen wordt er vooral nauwgezet vergeleken:Het consumentengedrag in 2010 is daarom nog meer dan voorheen te kenschetsen als voorzichtig en conservatief. Een goede of als goed gepercipieerde prijs-waarde verhouding is essentieel.

5. Obesitas.
De helft van de Nederlanders van 16 jaar en ouder heeft last van overgewicht of obesitas, en dat geldt voor alle leeftijdsgroepen boven de 35 jaar. Van alle mannen is zelfs bijna 60 procent te zwaar.

6. Onbewust en bewust asociaal
Evenals in 2009 verwacht slechts 12 procent van de bevolking dat Nederland in 2010 een socialer gezicht krijgt. In 2007 voorzag nog ruim een kwart deze ontwikkeling. Zes op de tien Nederlanders vrezen dit jaar meer geweld tegen hulpverleners, vijf op de tien verwachten meer geweld op scholen.

Een even grote proportie denkt dat de veiligheid op en rond grote evenementen in Nederland steeds meer in het gedrang zal komen. Somberheid is er ook over een betere integratie van allochtonen - 44 procent gelooft daar niet (meer) in, tegen 33 procent vorig jaar.

Er is in de jaarlijkse ‘Focus’ onderzoeken ook ruimte voor losse flodders, luchtballonnen en triviale vragen. Hier zijn er een paar ter afsluiting:

  • Steeds minder Nederlanders, 39 procent nu tegen nog 50 procent in 2002, vinden dat Nederland te vol is om nog vluchtelingen te kunnen opnemen.
  • Slechts 57 procent meent dat de fileproblemen in Nederland nog verder zullen toenemen. Vorig jaar was dat nog een dikke 70 procent, het jaar daarvoor zelfs 85 procent.
  • 2 procent denkt dat Jezus in 2010 terugkeert op aarde, minder dan in alle voorgaande edities.
  • 17 procent van de Nederlanders zou het liefst emigreren. 62 procent wil dat zeker niet, de hoogste score in vijf jaar.
  • Een op de tien Nederlanders gaat komend jaar meer gebruik maken van sociale netwerken, zes op de tien gaan dat zeker niet doen. Vorig jaar lag de gebruiksambitie hoger. Een op de vijf Nederlanders wil zelfs minder online, en meer ‘echt’ met mensen gaan communiceren.
  • Een op de zeven Nederlanders wil minder vlees gaan eten.

Voor Focus op 2010 werden in week 51 van 2009 n=503 respondenten online ondervraagd. Het betreft een landelijk representatieve steekproef uit de populatie van 16 jaar en ouder, ontleend aan Het Nationale Panel® van Trendbox.

Het gehele rapport is te

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in