Marketing voor ondernemers (9): zin en onzin van sociale media


De afgelopen week heb ik in een aantal artikelen op Molblog verslag gedaan van lezingen die ik bijwoonde op het Interactive Media and Marketing Event (IMME). In dit laatste verslag: zin en onzin van sociale media binnen digitale marketing; een lezing van Patrick Petersen, auteur van onder andere ‘Handboek Online Marketing’.
Tijdens zijn presentatie nuanceert Petersen, alias @OnlineMarketeer">@OnlineMarketeer, de enorme waarde die veel zelfbenoemde internetgoeroes toekennen aan de inzet van sociale media voor marketingdoeleinden. Internet en sociale media vallen niet meer weg te denken uit het medialandschap, maar kunnen de beloofde gouden bergen wel worden waargemaakt? Petersen neemt zijn toehoorders in vogelvlucht mee langs actuele ontwikkelingen en inzichten in het sociale medialandschap.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Fabels
- Onzin: e-mail is dood. Nog steeds sturen mensen linkjes veel vaker per e-mail door dan via social media (78% versus 22%).
- Onzin: Twitter versterkt het 1-op-1 bereik van mijn organisatie. En: Twitter helpt mij mijn diensten beter te verkopen. Commerciële boodschappen vallen niet goed. Maak het persoonlijk.
- Onzin: twitter gaat mij helpen bij mijn productontwikkeling; als ik daar vragen stel, krijg ik vast geweldige ideeën binnen van mijn volgers. De mogelijkheden op Twitter voor crowdsourcing (het betrekken van grote groepen mensen bij onder meer innovatie) zijn in werkelijkheid beperkt. Zelfs ‘veeltwitteraars’ krijgen maar een beperkt aantal reacties op vragen.
Wat is dan wel waar?
- Zin: uitingen in sociale media doen het goed in de zoekmachines. Dit werkt inderdaad zo; zoekmachines indexeren de content uit sociale media goed en snel. Zeker nu Google concentreert op realtime.
- Zin: sociale media zijn erg geschikt voor het bereiken van (verveelde) mobiele gebruikers. Ook dit klopt. Media als Hyves, Facebook en Twitter zijn uiterst populair bij mobiele gebruikers. Ga de dialoog met hen aan.
- Zin: het delen en laten meedenken in opmerkelijke visies. Denk aan Obama [die overigens persoonlijk pas recentelijk voor het eerst twitterde / EW].
- Zin: online beoordelingen beïnvloeden het koopgedrag. Dat is helemaal waar; 80% zegt zich door online beoordelingen te laten beïnvloeden bij de (offline) koop.
- Zin: creëer een fanbase die aan je lippen hangt. Dit klopt. Een fanbase wordt op termijn een kopend publiek. Ze gunnen je een koop van jouw dienst. Deel veel online met je volgers, bouw autoriteit op. Dit vergt wel een lange adem!
- Zin: mensen moeten jou en het gezicht van je organisatie sympathiek vinden. Als men jou sympathiek vindt, zal men jou volgen en je boodschap bovendien verder verspreiden. @maximeverhagen">@maximeverhagen is hier een goed voorbeeld van, met bijna 27.000 volgers op Twitter.
- Zin: het effect van social media kost tijd; investeer in je relaties! En kijk goed naar reacties; zijn je berichtjes wel interessant voor jouw doelgroep? Wees relevant.
Aanvulling
Persoonlijk plaats ik nog een kanttekening, specifiek bij Twitter: omarming van dit medium door de massa lijkt nog ver weg. Er zijn relatief veel twitteraars die marketing of marketingcommunicatie als vakgebied hebben. Daardoor zou je bijna uit het oog verliezen dat - afhankelijk van je product of dienst - een aanzienlijk deel van je potentiële klanten waarschijnlijk (nog) schittert door afwezigheid op Twitter. Kortom: het bereik is (nog) beperkt. Blijf kritisch; via welke media bereik je jouw specifieke doelgroep?
Verder lezen?
- Video van 4 minuten van deze lezing
- Bekijk de volledige presentatie op Slideshare
- Essential social media tools for the small business
- The 10 stages of social media integration in business
Over deze serie
In deze serie artikelen behandel ik marketingvraagstukken waar iedere ondernemer mee te maken krijgt. Van strategische keuzes op het gebied van distributie, prijs en assortiment tot de inzet van sociale media. Marketing is tenslotte meer dan de P van promotie.
Eerdere afleveringen in deze serie
- Marketing voor ondernemers (deel 1)
- Marketing voor ondernemers (2): interview met Karen Romme
- Marketing voor ondernemers (3): Twitterverslag Onebizznessday
- Marketing voor ondernemers (4): vervolg verslag Onebizznessday
- Marketing voor ondernemers (5): Bedrijfslogo en huisstijl
- Marketing voor ondernemers (6): over mobile marketing
- Marketing voor ondernemers (7): meer succes met je website
- Marketing voor ondernemers (8): spreek de taal van je klant!
Over de auteur
Eline Walda adviseert ondernemers bij strategische marketingvraagstukken. Tot haar klantenkring behoren zowel mkb-bedrijven als grote A-merken. Haar belangrijkste adviezen staan in haar boek "Marketing voor ondernemers - in 10 stappen naar een succesvolle marketingstrategie".
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid