Overslaan en naar de inhoud gaan

Wie sturen virale campagnes door via sociale netwerken, en wie niet?

Wanneer sturen Hyvers een virale campagne door naar hun Hyves-vrienden, en wanneer niet? Onderzoek van de Radboud Universiteit onder 8.510…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De sectie communicatiewetenschap van de Radboud Universiteit onderzocht welke verschillen er zijn tussen wel- en niet doorstuurders van virale campagnes via Hyves.

related partner content for mobile comes here

De resultaten laten zien dat de kans op doorsturen groter is, als men bekend is met de afzender. De betrouwbaarheid en de geloofwaardigheid van die afzender spelen hierin een grote rol.

Dan volgen de mate waarin consumenten de virale campagne als vermakelijk ervaren en de mate van betrokkenheid bij het merk. Nalatigheidsmotieven, zoals geen zin hebben of het nut er niet van in zien, zijn de oorzaak van niet-doorsturen.

Consumenten blijken een campagne met een -voor hen- sterk merk eerder door te sturen dan een campagne van een -voor hen- zwak merk. Bij die sterke merken is de afzender ook van minder groot belang. Voor merken waarmee consumenten een zwakkere merkrelatie hebben, zijn factoren als afzender en waardering van de campagne belangrijker.

Het belang van een betrouwbare afzender is groot. Adverteerders dienen zich volgens de onderzoekers vooral te richten op goede vriendenclubjes, want dat vergroot de kans dat de campagne wordt doorgestuurd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in