
De sectie communicatiewetenschap van de Radboud Universiteit onderzocht welke verschillen er zijn tussen wel- en niet doorstuurders van virale campagnes via Hyves.
De resultaten laten zien dat de kans op doorsturen groter is, als men bekend is met de afzender. De betrouwbaarheid en de geloofwaardigheid van die afzender spelen hierin een grote rol.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROSWoordvoerder
Dienst Justitiële InrichtingenSenior Communicatieadviseur
Nederlands JeugdinstituutDan volgen de mate waarin consumenten de virale campagne als vermakelijk ervaren en de mate van betrokkenheid bij het merk. Nalatigheidsmotieven, zoals geen zin hebben of het nut er niet van in zien, zijn de oorzaak van niet-doorsturen.
Consumenten blijken een campagne met een -voor hen- sterk merk eerder door te sturen dan een campagne van een -voor hen- zwak merk. Bij die sterke merken is de afzender ook van minder groot belang. Voor merken waarmee consumenten een zwakkere merkrelatie hebben, zijn factoren als afzender en waardering van de campagne belangrijker.
Het belang van een betrouwbare afzender is groot. Adverteerders dienen zich volgens de onderzoekers vooral te richten op goede vriendenclubjes, want dat vergroot de kans dat de campagne wordt doorgestuurd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee