Overslaan en naar de inhoud gaan

Bladenmakers verdeeld over verwachtingen dit jaar

Uitgevers en redacteuren van publiekstijdschriften zijn sterk verdeeld in hun verwachtingen over wat 2010 de sector gaat brengen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Terwijl de ene helft van de bladenmakers onzeker is of de markt dit jaar zal herstellen van de terugval in 2009, koestert de andere helft voorzichtig optimisme. Dat blijkt uit de maandag tijdens de bijeenkomst ‘Bladen in de Balie’ gepubliceerde resultaten van een online enquête, uitgevoerd in opdracht van de Groep Publiekstijdschriften in samenwerking met .

related partner content for mobile comes here

Het afgelopen jaar kenmerkte zich door een stabilisatie wat betreft het aantal tijdschrifttitels. Nu denkt een kleine meerderheid van de bladenmakers dat er een shake out zal plaatsvinden in de markt: 44 pct verwacht dat van de 200 titels die worden uitgegeven door de leden van de Groep Publiekstijdschriften er per saldo 20 zullen verdwijnen. Dat zou zelfs meer kunnen zijn, denkt 11 pct. 45 Pct verwacht dat het aantal tijdschriften dat de uitgave zal moeten stoppen kleiner zal zijn.

Ruim de helft van de bladenmakers denkt dat de advertentiemarkt onvoldoende zal herstellen van de terugval van vorig jaar. Toch verwacht 43 pct dat de inkomsten uit advertenties dit jaar 10 pct hoger zullen uitvallen dan in 2009. Slechts een klein aantal respondenten (3%) verwacht een nog sterker herstel.

De beperkte groei van de advertentie-inkomsten moet worden gecompenseerd met lezersinkomsten. Daarom verwacht meer dan de helft dat de gemiddelde losse verkoopprijs (in 2009 nog 3,75 euro) dit jaar zal stijgen tot boven de 4 euro. 41 Pct denkt dat het wel mee zal vallen met de prijsstijging.

Dat er nog verder bezuinigd zal worden op redacties staat vast voor 55 pct.

Zelfs over de vraag of de hype van de personality glossy over zijn hoogtepunt heen is, is de bladensector verdeeld. 16 Pct denkt dat er in 2010 geen nieuwe titel rond een bekende Nederlander bij komt en 49 pct denkt dat het tot hooguit een nieuw blad beperkt blijft. Maar 34 pct denkt dat er ruimte is voor nog meer van dit soort bladen. Vorige week kondigde Rik Felderhof aan te stoppen met zijn blad.

Mind- en bodybladen zullen het ook in 2010 goed blijven doen. Volgens 23 pct rondt deze categorie dit jaar het meest succesvol af, gevolgd door populairwetenschappelijke bladen (16%) en vrouwenweekbladen (9%).De mannenbladen gaan het daarentegen het moeilijkst krijgen, zo meent 20 pct, gevolgd door omroepbladen (18%), auto- en motorbladen en opinietijdschriften (beiden 10%).

De resultaten van de enquête zijn gepubliceerd op .

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in