Bladenmakers verdeeld over verwachtingen dit jaar
Terwijl de ene helft van de bladenmakers onzeker is of de markt dit jaar zal herstellen van de terugval in 2009, koestert de andere helft voorzichtig optimisme. Dat blijkt uit de maandag tijdens de bijeenkomst ‘Bladen in de Balie’ gepubliceerde resultaten van een online enquête, uitgevoerd in opdracht van de Groep Publiekstijdschriften in samenwerking met Villamedia.
Het afgelopen jaar kenmerkte zich door een stabilisatie wat betreft het aantal tijdschrifttitels. Nu denkt een kleine meerderheid van de bladenmakers dat er een shake out zal plaatsvinden in de markt: 44 pct verwacht dat van de 200 titels die worden uitgegeven door de leden van de Groep Publiekstijdschriften er per saldo 20 zullen verdwijnen. Dat zou zelfs meer kunnen zijn, denkt 11 pct. 45 Pct verwacht dat het aantal tijdschriften dat de uitgave zal moeten stoppen kleiner zal zijn.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuRuim de helft van de bladenmakers denkt dat de advertentiemarkt onvoldoende zal herstellen van de terugval van vorig jaar. Toch verwacht 43 pct dat de inkomsten uit advertenties dit jaar 10 pct hoger zullen uitvallen dan in 2009. Slechts een klein aantal respondenten (3%) verwacht een nog sterker herstel.
De beperkte groei van de advertentie-inkomsten moet worden gecompenseerd met lezersinkomsten. Daarom verwacht meer dan de helft dat de gemiddelde losse verkoopprijs (in 2009 nog 3,75 euro) dit jaar zal stijgen tot boven de 4 euro. 41 Pct denkt dat het wel mee zal vallen met de prijsstijging.
Dat er nog verder bezuinigd zal worden op redacties staat vast voor 55 pct.
Zelfs over de vraag of de hype van de personality glossy over zijn hoogtepunt heen is, is de bladensector verdeeld. 16 Pct denkt dat er in 2010 geen nieuwe titel rond een bekende Nederlander bij komt en 49 pct denkt dat het tot hooguit een nieuw blad beperkt blijft. Maar 34 pct denkt dat er ruimte is voor nog meer van dit soort bladen. Vorige week kondigde Rik Felderhof aan te stoppen met zijn blad.
Mind- en bodybladen zullen het ook in 2010 goed blijven doen. Volgens 23 pct rondt deze categorie dit jaar het meest succesvol af, gevolgd door populairwetenschappelijke bladen (16%) en vrouwenweekbladen (9%).De mannenbladen gaan het daarentegen het moeilijkst krijgen, zo meent 20 pct, gevolgd door omroepbladen (18%), auto- en motorbladen en opinietijdschriften (beiden 10%).
De resultaten van de enquête zijn gepubliceerd op www.bladenindebalie.nl.
Reacties:
Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.
Ja, ik wil lid wordenLog InOm een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid