Klantbinding blijft in 2010 topprioriteit bij Nederlandse bestuurders


Uit het gister gepubliceerde Executive 1000 onderzoek van Boer & Croon en NRC Focus onder bestuurders van topondernemingen in Nederland blijkt dat klantbinding de topprioriteit voor 2010 is.
Het executive 1000 onderzoek wordt jaarlijks gehouden en peilt de visie inzake drie vaste thema’s:
1) Economische verwachtingen
2) Strategische prioriteiten
3) Dominante externe factoren
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
De economische verwachtingen van de bestuurders zijn drastisch anders dan begin 2009. Verwachtte in 2009 nog meer dan 80% dat er een daling van de conjunctuur zou plaats vinden, voor 2010 is men een stuk optimistischer. 20% Verwacht zelfs een stijging van de conjunctuur, overigens is de verwachting wel dat de werkgelegenheid komend jaar sterker zal dalen dan vorig jaar. Een baanloze groei dus.
Dat komt ook terug in de strategische prioriteiten. Operational excellence staat op de 2e plaats. De eerste plaats wordt echter bezet door klantbehoud.
En dat is weer voer voor veel marketeers. Is de servicestrategie wel op orde? Hebben we een klantcontactstrategie, zodat we ook weten wanneer we welke klant aanspreken? Hebben we überhaupt een programma om de dienstverlening naar de klanten continue te verbeteren? Weten we welke kanalen het beste aansluiten bij onze targetsegmenten? Nieuwe klanten werven is belangrijk maar ook duur. Meer aandacht voor de bestaande klanten om die te behouden en ervoor te zorgen dat zij promotors van jouw merk worden is de uitweg. Helaas is dit op veel marketingafdelingen nog steeds een ondergeschoven kindje… Nieuwe campagnes met reclamebureaus maken blijft toch sexier dan customer life cycles van klantsegmenten opstellen. Verleg de focus binnen de marketingafdeling en zet de beste marketeer eens op klantbehoud. Dat kon bottom line wel eens het meeste opleveren!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid