Overslaan en naar de inhoud gaan

Transparant communiceren is dom

Naast duurzaamheid en accountability is transparantie een terugkomende term in de communicatie. We moeten allemaal transparant…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het doel van communicatie is het bereiken van een bepaald effect. En om dat effect te bereiken kun je simpelweg niet altijd transparant zijn. Natuurlijk mag je niet jokken, maar in ons DNA zit nu eenmaal dat we het licht vooral laten schijnen op de mooie aspecten van de boodschap. Complete doorzichtigheid, openheid en eerlijkheid zou betekenen dat je alle informatie moet geven over je product.

related partner content for mobile comes here

McDonald's, I'm loving it, ondanks het best wel ongezond is.

EasyJet. Let's fly, de service is niet al te best en verwacht geen beenruimte, maar we vliegen goedkoop!

Albert Heijn. Hamstereeeeen! Oh ja, de kipfilet heeft in het plasic bakje net zo veel ruime als tijdens haar leven.

De oude slogan van DSB bank was 'Goed voor je geld'. Daar ga ik niet eens verder op in.

Douchekabine
Als het er op aankomt, is transparant communiceren net een douchecabine met een glazen deur. Je kunt naar binnen kijken, maar zodra het binnen te heet wordt, beslaat de ruit. En je kunt wrijven wat je wilt, maar alleen van de binnenkant kun je stukjes ruit weer transparant maken. Degene binnen, wij marketing- en communicatiemensen, bepalen wat je mag zien en wat niet.

We steken onze tong uit, maar laten niet het achterste zien. Dat zou ook dom zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in