TNT Post en RuG: DM kan veel effectiever
De wetenschappers zijn diep in de DM-database met meer dan 500 DM-acties van TNT Post gedoken. En ze hebben op een rijtje gezet wat nu voor succes zorgt en wat niet.
Uit het onderzoek blijkt dat het potentieel van direct mail bij lange na niet volledig wordt benut. Wat kan er allemaal beter?
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
1. Maar liefst 87 procent van de mailings geeft argumenten vanuit het product in plaats vanuit de klantbehoefte. De mailings zijn te veel aanbiedergeoriënteerd.
2. Slechts 23 procent van de mailings wordt gepersonaliseerd. Dat wil zeggen: in deze brieven is gebruik gemaakt van kennis van de geadresseerde.
3. Maar liefst 86 procent van de mailings bevat een brief. Slechts weinigen durven het aan om van de gebaande paden af te wijken en iets volledig nieuws te proberen.
4. Bijna tweederde (63 procent) van de mailings haakt niet in op een specifiek moment in het leven van de ontvanger, een feestdag of ander event. Het mailpack had op ieder moment verzonden kunnen worden.
5. Slechts 16 procent van de mailings maakt gebruik van risicoreducerende elementen. In de meeste gevallen (negen procent van alle mailings) is dat een testimonial. Niet goed, geld terug, een zichttermijn of de mogelijkheid het product gratis te retourneren komen nog minder voor.
Het gehele onderzoek met alle cijfers staat in het novembernummer van het Tijdschrift voor Marketing dat deze week verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid