Overslaan en naar de inhoud gaan

'KPN onvriendelijkste bedrijf'

Na alle heisa rondom Youp van ’t Hek en T-Mobile zou je denken dat het wel duidelijk is wie het onvriendelijkste bedrijf van Nederland…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nederlanders geven bedrijven gemiddeld een 5,6. Telefoonmaatschappijen scoren het laagste rapportcijfer: een 4,7. Supermarkten komen als aardigste bedrijven uit de bus, met een 6,8.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit onderzoek naar aanleiding van de publicatie van het boek van Erwin Wijman. Het marktonderzoek werd uitgevoerd door onlinemarktonderzoeksbureau No Ties/Peil.nl.

De meeste Nederlanders bestempelen KPN als het onvriendelijkste bedrijf van Nederland. Daarna volgen UPC, Ziggo, T-Mobile en Vodafone.

De hele topvijf bestaat uit telefoniebedrijven of kabelmaatschappijen.

De klantvriendelijkheid van bedrijven als T-Mobile, wordt door Nederlanders beoordeeld met een 4,7. T-Mobile is de slechtst presterende provider qua klantvriendelijkheid, na KPN.

Geen hoge cijfers

Vier sectoren in het Nederlandse bedrijfsleven presteren onder het gemiddelde: naast telefoonbedrijven (4,7) doen energiemaatschappijen het ook slecht met een 5,1. Banken en verzekeraars scoren een 5,6, net als het openbaar vervoer.
Horeca en winkels springen er bovenuit met allebei een 6,5. De supermarkten halen het hoogste rapportcijfer: een 6,8. Al met al geen echt hoge cijfers. Magere zevens.

Op de vraag in welk Europees land klanten het vriendelijkst worden behandeld zeggen de meeste mensen Duitsland (13 procent). Nederland volgt op de derde plaats met vijf procent, na het Verenigd Koninkrijk op 2 (vijf procent).

‘Onfatsoen is bedrijfsbeleid bij veel bedrijven’, zegt auteur van De Verkoopmaffia, Erwin Wijman. ‘Ze willen verkopen, maar daarna zijn ze onbereikbaar. Ze zetten een schutting om zich heen met dure 0900-nummers, .nl-mailadressen en afschrikwekkend lange invulformulieren. Ze willen geen vrienden maar omzet maken.’

Wijman vindt dat bedrijven zich moeten schamen voor die gemiddelde 5,6. ‘Maak je klanten vrolijk met een 6-min?

‘Steeds meer mensen verliezen hun vertrouwen in de politiek, in banken en verzekeraars, in pensioenfondsen, in de rechtspraak, in telefoonproviders.

‘Bedenk dat je als bedrijf een schone taak hebt: behandel je klant als mens, verras hem en haar met een goeie service. Dan wek je vertrouwen. Dat hebben mensen nodig in gure tijden. Met aardig zijn kweek je gemeenschapszin en draag je bij aan het algemeen maatschappelijk welbevinden. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is áárdig ondernemen.’

Opvallend is dat KPN ook voorkomt in de topvijf van aardigste Nederlandse bedrijven. Het telecombedrijf volgt op 2 na nummer 1 Bol.com. Op 3 staat Rabobank, op 4 UPC en op 5 Philips. KPN heeft – net als UPC dat tweede staat bij onaardigste bedrijven - naast haters dus ook lovers.

‘Dit is het Paul de Leeuw-effect: als je mensen vraagt een irritante BN’er te noemen, zeggen ze Paul de Leeuw maar ze noemen hem ook als je vraagt naar de leukste BN’er’, aldus Wijman.

KLM

KLM komt in het onderzoek niet naar voren, maar de luchtvaartmaatschappij beseft terdege dat ouderwetse klantenservice ( de ‘dure 0900-nummers, .nl-mailadressen en afschrikwekkend lange invulformulieren’) niet meer werkt.

Sinds kort loopt een deel van de klantenservice via social media (Twitter, Facebook).

‘Tijdens de aswolk hebben we in een paar dagen tijd meer over social media geleerd, dan de maanden ervoor’', vertelde Bram Gräber, directeur KLM Nederland zondag tegen ANP.
‘Het is voor ons een rijke bron van informatie over de klant en de klant krijgt direct antwoord.’ Bovendien is het volgens KLM goedkoper en klanten kunnen elkaar op dergelijke sites elkaar helpen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in