Zorgen over de prijs van voedsel
De meeste mensen in deze landen geven aan meer geld te moeten besteden aan voedsel dan vroeger, of zeggen meer geld te besteden aan goedkoper eten. Zo onderzocht Harris Interactive, in opdracht van de Financial Times.
De Fransen maken zich het meeste zorgen. Sinds de start van de wereldwijde financiële crisis is het percentage Fransen dat zich zorgen maakt, gestegen naar 63 procent. In Groot-Brittannië is dat 60 procent, In Italië 59 procent, in de VS 58 procent en in Spanje 53 procent.
In Duitsland ligt dat percentage een stuk lager: 42 procent.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta1 op de 5 consumenten besteedt hierdoor minder geld aan voedsel.
In ieder onderzocht land, behalve Frankrijk, spendeert de meerderheid van de consumenten evenveel of minder geld aan het kopen van eten, en besteedt dat geld eerder aan goedkoper eten.
Verantwoordelijkheid
Als men vraagt of de Westerse landen een verantwoordelijkheid hebben naar derde wereldlanden voor wat betreft hulp bij extreme prijsfluctuaties, variëren de meningen sterk.
Zo is 35 procent van de Amerikanen het er mee eens, maar vindt 40 procent dat men geen verantwoordelijkheid heeft. Groot-Brittannië laat eenzelfde sentiment zien (33 procent voor en 34 procent tegen), maar in Frankrijk en Italië vindt de meerderheid dat men wel verantwoordelijkheid heeft (beide 40 procent voor, en respectievelijk 24 3n 23 procent tegen). In zowel Spanje als Duitsland is 36 procent voor, maar in Spanje is 30 procent tegen, en in Duitsland 25 procent.
Thuis koken
Steeds meer Amerikaanse volwassenen koken trouwens graag thuis, zo vond Harris in ander onderzoek. 79 procent van de Amerikanen van 18 jaar en ouder vindt het leuk om thuis te koken, 14 procent vindt het niet leuk, en 7 procent kookt helemaal nooit thuis. De positieve respons is hetzelfde onder mannen (78 procent) als vrouwen (79 procent), en iets hoger in huishoudens met kinderen (81 procent), dan zonder (78 procent)
Harris Interactive ondervroeg in totaal 6255 mensen in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Duitsland en Spanje.
Bron: Marketingcharts
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid