Overslaan en naar de inhoud gaan

Soft sell veel effectiever

De levensduur van merken kan worden verlengd door in de reclame te kiezen voor een — emotionele — soft-sellbenadering.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De aanhangers van hard en soft sell staan sinds de creatieve revolutie van de jaren zestig lijnrecht tegenover elkaar. Volgens de hard-selladepten moet reclame rationele argumenten geven en de boodschap er met veel herhaling bij de consument instampen.

related partner content for mobile comes here

De voorstanders van soft sell geloven veel meer in reclame die op de emoties inspeelt en sympathie wekt bij de consument. Hamish Pringle en Peter Field hebben voor hun boek Brand immortality honderden cases bekeken uit de database van het Engelse Institute of Practitioners in Advertising Effectiveness (te vergelijken met het Nederlandse Effie-bestand).

Het blijkt dat soft-sellcampagnes op de langere termijn twee keer zo vaak tot succes leiden als campagnes die de hard-sellaanpak volgen. De kracht van soft sell zit vooral in het reduceren van de prijsgevoeligheid. Een consument die een emotionele band met een merk heeft, is nu eenmaal eerder bereid iets extra’s te betalen dan iemand die het merk op puur verstandelijke gronden koopt.

Bron: Advertising Age

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in