Soft sell veel effectiever
De aanhangers van hard en soft sell staan sinds de creatieve revolutie van de jaren zestig lijnrecht tegenover elkaar. Volgens de hard-selladepten moet reclame rationele argumenten geven en de boodschap er met veel herhaling bij de consument instampen.
De voorstanders van soft sell geloven veel meer in reclame die op de emoties inspeelt en sympathie wekt bij de consument. Hamish Pringle en Peter Field hebben voor hun boek Brand immortality honderden cases bekeken uit de database van het Engelse Institute of Practitioners in Advertising Effectiveness (te vergelijken met het Nederlandse Effie-bestand).
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaHet blijkt dat soft-sellcampagnes op de langere termijn twee keer zo vaak tot succes leiden als campagnes die de hard-sellaanpak volgen. De kracht van soft sell zit vooral in het reduceren van de prijsgevoeligheid. Een consument die een emotionele band met een merk heeft, is nu eenmaal eerder bereid iets extra’s te betalen dan iemand die het merk op puur verstandelijke gronden koopt.
Bron: Advertising Age
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid