Overslaan en naar de inhoud gaan

Record aantal Oranje-inhakers

Draftfcb telde in zijn EURO 2008 Monitor maar liefst 435 landelijke Oranje-inhakers.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

telde in zijn EURO 2008 Monitor maar liefst 435 landelijke Oranje-inhakers.

related partner content for mobile comes here

Hiermee is het vorige record (uit 2006) met ruim 16 procent overtroffen. Rond het WK in Duitsland werden toen 375 Oranje-acties en -campagnes geteld.

Ten opzichte van de EK's in 2000 en 2004 ligt het aantal registraties uit 2008 maar liefst 70 procent hoger.

Opmerkelijk volgens het bureau, omdat het Nederlands Elftal tijdens het afgelopen EK 'slechts' de kwartfinale wist te behalen, terwijl het in 2000 en 2004 pas in de halve finale strandde.

Prijsvragen populair

Bijna 40 procent van alle geregistreerde nationale Oranje-acties had betrekking op een prijsvraag of wedstrijd. In 2006 kwam dit percentage nog niet verder dan een ruime 25 procent. Meest uitgereikte prijs: een EK-ticket.

Het aantal acties met gratis weggevers (premiums) nam dit jaar af ten opzichte van het vorige recordjaar 2006. Zo ook het aantal spaaracties. Deze promotionele techniek kwam dit jaar zelfs niet boven de tien registraties uit. Dat is bijzonder laag, gezien de populariteit van deze actietechniek in Nederland, van oudsher toch écht een spaarland, aldus Draftfcb.

Waarschijnlijk moet de oorzaak gezocht worden in het feit dat de Oranje-acties steeds korter voor aanvang van het toernooi van start gaan. In die korte tijd is het vrijwel onmogelijk nog een goede spaaractie op te zetten, uitzonderingen daargelaten, zoals het sparen van Welpies bij Albert Heijn. Deze spaaractie begon, net als in 2006 met de Wuppies, vlak voor aanvang van het EK.

Eindstand EURO Monitor 2008

EK-gerelateerde actie aantal
Campagne/inhaker 88
Prijsvraag 166
Gratis weggever 80
Spaaractie 7
Prijskorting 82
Overige actietechnieken 12
Totaal 435

De gehanteerde definities:

Campagnes: reclame-uiting voor product of dienst, waarin gerefereerd wordt aan EURO 2008, zonder dat er sprake is van nieuw product of een promotioneel aanbod.
Prijsvraag: bevat wedstrijdelement.
Gratis weggever: gratis premium bij aankoop van product of dienst.
Spaaractie: spaaractiviteiten gekoppeld aan product of dienst.
Prijskorting: aanbieding van product of dienst qua prijs.
Overige actietechnieken: acties die niet tot de campagnes of producten behoren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in