Record aantal Oranje-inhakers


Draftfcb telde in zijn EURO 2008 Monitor maar liefst 435 landelijke Oranje-inhakers.
Hiermee is het vorige record (uit 2006) met ruim 16 procent overtroffen. Rond het WK in Duitsland werden toen 375 Oranje-acties en -campagnes geteld.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTen opzichte van de EK's in 2000 en 2004 ligt het aantal registraties uit 2008 maar liefst 70 procent hoger.
Opmerkelijk volgens het bureau, omdat het Nederlands Elftal tijdens het afgelopen EK 'slechts' de kwartfinale wist te behalen, terwijl het in 2000 en 2004 pas in de halve finale strandde.
Prijsvragen populair
Bijna 40 procent van alle geregistreerde nationale Oranje-acties had betrekking op een prijsvraag of wedstrijd. In 2006 kwam dit percentage nog niet verder dan een ruime 25 procent. Meest uitgereikte prijs: een EK-ticket.
Het aantal acties met gratis weggevers (premiums) nam dit jaar af ten opzichte van het vorige recordjaar 2006. Zo ook het aantal spaaracties. Deze promotionele techniek kwam dit jaar zelfs niet boven de tien registraties uit. Dat is bijzonder laag, gezien de populariteit van deze actietechniek in Nederland, van oudsher toch écht een spaarland, aldus Draftfcb.
Waarschijnlijk moet de oorzaak gezocht worden in het feit dat de Oranje-acties steeds korter voor aanvang van het toernooi van start gaan. In die korte tijd is het vrijwel onmogelijk nog een goede spaaractie op te zetten, uitzonderingen daargelaten, zoals het sparen van Welpies bij Albert Heijn. Deze spaaractie begon, net als in 2006 met de Wuppies, vlak voor aanvang van het EK.
Eindstand EURO Monitor 2008
EK-gerelateerde actie aantal
Campagne/inhaker 88
Prijsvraag 166
Gratis weggever 80
Spaaractie 7
Prijskorting 82
Overige actietechnieken 12
Totaal 435
De gehanteerde definities:
Campagnes: reclame-uiting voor product of dienst, waarin gerefereerd wordt aan EURO 2008, zonder dat er sprake is van nieuw product of een promotioneel aanbod.
Prijsvraag: bevat wedstrijdelement.
Gratis weggever: gratis premium bij aankoop van product of dienst.
Spaaractie: spaaractiviteiten gekoppeld aan product of dienst.
Prijskorting: aanbieding van product of dienst qua prijs.
Overige actietechnieken: acties die niet tot de campagnes of producten behoren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid