Overslaan en naar de inhoud gaan

De kunst van het kortstondig samenwerken

Ook in de marketing is het tegenwoordig onontbeerlijk om flexibel te kunnen samenwerken in kortetermijnprojecten. Hoe doe je dat?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De tijden dat je alles op marketinggebied zelf kon doen, zijn voorbij. Geen enkel bedrijf heeft alle benodigde kennis, expertise en informatie onder een dak. Die is verspreid over het netwerk van leveranciers, distributeurs, afnemers en soms zelfs concurrenten.

related partner content for mobile comes here

Co-creatie en samenwerking zijn daarom essentieel. Er wordt steeds vaker samengewerkt in relatief kortdurende projecten, gericht op specifieke problemen, acties of marktkansen. Het gaat dus meestal om 'adaptieve' vormen van kortetermijnsamenwerking. Hoe je dat het beste kunt aanpakken, is onderzocht aan enkele Amerikaanse universiteiten.

Twee dingen blijken essentieel. Allereerst moeten bedrijven echt bereid zijn om intensief samen te werken, en dus om informatie te delen, geregeld bij elkaar te komen, gezamenlijk te beslissen, plannen en conflicten op te lossen. Het is nemen en geven, inclusief ondersteuning vanuit het senior management. Veel bedrijven die zeggen aan samenwerking te hechten, steken er niet de benodigde tijd, energie en middelen in of houden belangrijke informatie achter.

Ten tweede moeten de samenwerkende bedrijven over drie organsiatiecapaciteiten beschikken. Om te beginnen over 'samenwerkingscapaciteit': weten welke middelen vereist zijn, wanneer je moet samenwerken en met wie, goed zijn in communiceren, conflicten beheersen, projectteams samenstellen enzovoort.

Daarnaast vergt de samenwerking 'absorptiecapaciteit': openstaan voor nieuwe kennis van buiten en die assimileren en benutten. Met een not invented here-mentaliteit kom je niet ver. Verder moeten samenwerkende bedrijven uiteraard projectspecifieke capaciteiten hebben: je moet goed zijn in de dingen die nodig zijn om het specifieke project tot een succes te maken. Als je niets unieks kunt toevoegen, ben je geen interessante samenwerkingspartner - en word je misschien te afhankelijk van de andere partij.

Bron: Marketing Management

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in