Overslaan en naar de inhoud gaan

'Buzz marketing hoeft niet geheimzinnig te zijn'

Klanten worden steeds vaker beloond als zij in hun eigen kring mondeling reclame maken voor een product. Dat een beloning de mond-tot-mond…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens haar moet de aanbeveler vooral niet geheimzinnig doen over het feit dat hij een beloning krijgt. Tuk verdedigt op donderdag 26 juni 2008 aan de Erasmus Universiteit haar proefschrift 'Is friendship silent when money talks? How people respond to word-of-mouth marketing'.

related partner content for mobile comes here

Buzz marketing is de laatste jaren een beproefde strategie van marketeers om meer bekendheid te geven aan hun product. Vaak worden de aanbevelers (financieel) beloond. Eerder onderzoek bevestigde dat beloning de mond-tot-mond reclame inderdaad doet toenemen. Mirjam Tuk onderzocht hoe een ontvanger reageert op een beloonde aanbeveling. Met behulp van experimenten ontdekte zij dat aanbevelingen positiever ontvangen worden, als de ontvanger weet dat er een betaalde buzz in het spel is.

'Buzz reclame wordt ook vaak gezien als een schimmige manier van reclame maken; het is vaak onduidelijk of dit een oprecht gemeende aanbeveling is, of eerder een verkooppraatje', vertelt Tuk. 'Maar juist te veel schimmigheid leidt tot wantrouwen bij de ontvanger van een aanbeveling. Als deze gewoon te weten kan komen dat de aanbeveler een beloning krijgt voor de tip, bekijkt hij deze positiever. Dit effect is veel sterker voor de beoordeling van de aanbeveler, dan voor de neiging om de aanbeveling op te volgen. Het verborgen houden van een beloning wordt in de eerste plaats de aanbeveler aangerekend, en niet zo zeer het product.' Tuk onderzocht verder ook wat de invloed is van sociale groepsindelingen op de ontvangst van een beloonde aanbeveling.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in