PR voor de nieuwe journalist
Social lijkt voor de meeste marketingdisciplines het toverwoord, PR vormt hierop geen uitzondering. PR-bureaus gebruiken social media om de doelgroepen van hun klanten direct aan te spreken en hebben zo steeds minder te maken met de ‘traditionele media’ – en de hieraan verbonden journalisten – als intermediair. Een logische stap, maar zeker niet de enige die je als PR-professional moet zetten. Geloof het of niet, de journalistiek is ook volop in ontwikkeling en komt met nieuwe formats. Daar moet je als PR-professional op in kunnen spelen.
Waar een van oorsprong papieren uitgever als TMG maandag Hyves overnam, stelde Google een aantal dagen eerder 5 miljoen dollar ter beschikking voor innovatie in de journalistiek. Op zijn blog meldde Google het belangrijk te vinden dat het vakgebied zich verder ontwikkelt en daarom vernieuwende projecten wil ondersteunen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisTijdens de laatste editie van de #more-55" title="Social Media Club Eindhoven">Social Media Club Eindhoven kwamen twee – overigens niet door Google gesponsorde – vernieuwende projecten van eigen bodem naar voren: het Nero-project van het Eindhovens Dagblad/Brabants Dagblad, en Hyper Local Nieuws van TMG (inderdaad, de nieuwe eigenaar van Hyves). Conclusie? Journalisten zijn zelf ook volop bezig hun vak te veranderen en dat biedt een aantal nieuwe mogelijkheden voor PR:
Crossmediale content
Natuurlijk, het crossmediaal publiceren van een verhaal is niet nieuw. Journalisten blijken echter wel steeds meer belang te hechten aan het brengen van een verhaal in verschillende mediavormen. Fleur Besters, Nero-projectleider bij het Eindhovens Dagblad, ziet haar verslaggevers bijvoorbeeld niet de deur uitgaan zonder een Flip cam. Daarbij bracht het ED via Nero een evenement als de Dutch Design Week in kaart met een Layar-app voor de smartphone. Als PR-professional kun je hierop inspelen door de vorm van je boodschap aan te passen. Dan kun je dus denken aan content in de vorm van video en Augmented Reality wanneer je iets te vertellen hebt.
Real-time publiceren
Het aloude journalistieke principe van hoor en wederhoor heeft volgens Bart Brouwers van TMG zijn beste tijd gehad. Openheid en transparantie zijn door de verschuiving naar online minstens zo belangrijk geworden. Een journalist moet daarom een verhaal niet ‘vasthouden’ tot het helemaal af is, maar real-time publiceren. Dit betekent dat hij zijn verhaal in brokken publiceert en deze laat aanvullen/verbeteren door zijn publiek, onder andere via social media. Een mooie kans voor PR om de journalist te helpen in dit verbeterproces, door kennis en informatie te delen die iets toevoegen aan het aanvankelijke verhaal.
Hyperlocal
Hoewel social media het internationaal delen van informatie steeds makkelijker maken, verschuiven nieuwsmedia ook steeds meer naar lokaal. Op deze manier probeert de journalistiek specifieke lokale communities te bedienen met nieuws dat voor hen relevant is. Denk dus aan content die bedoeld is voor een bepaalde stad, buurt of zelfs straat, vaak aangevuld door of zelfs geheel afkomstig van de inwoners van dat gebied. Het als PR-professional bieden van een lokale invalshoek en specifieke lokale informatie zorgt er dus voor dat je boodschap ook voor het hyperlokale publiek relevant blijft.
De ‘nieuwe journalist’ werkt dus crossmediaal, in real-time en hyperlokaal. Dit zijn echter maar een paar van de ontwikkelingen binnen de journalistiek die van invloed zijn op de manier waarop we een PR-campagne inrichten. Welke zien jullie nog meer?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid