Overslaan en naar de inhoud gaan

PR voor de nieuwe journalist

Social lijkt voor de meeste marketingdisciplines het toverwoord, PR vormt hierop geen uitzondering. PR-bureaus gebruiken social…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Social lijkt voor de meeste marketingdisciplines het toverwoord, PR vormt hierop geen uitzondering. PR-bureaus gebruiken social media om de doelgroepen van hun klanten direct aan te spreken en hebben zo steeds minder te maken met de ‘traditionele media’ – en de hieraan verbonden journalisten – als intermediair. Een logische stap, maar zeker niet de enige die je als PR-professional moet zetten. Geloof het of niet, de journalistiek is ook volop in ontwikkeling en komt met nieuwe formats. Daar moet je als PR-professional op in kunnen spelen.

related partner content for mobile comes here

Waar een van oorsprong papieren uitgever als TMG maandag , stelde Google een aantal dagen eerder 5 miljoen dollar ter beschikking voor innovatie in de journalistiek. Op meldde Google het belangrijk te vinden dat het vakgebied zich verder ontwikkelt en daarom vernieuwende projecten wil ondersteunen.

Tijdens de laatste editie van de -55" title="Social Media Club Eindhoven">Social Media Club Eindhoven kwamen twee – overigens niet door Google gesponsorde – vernieuwende projecten van eigen bodem naar voren: het van het Eindhovens Dagblad/Brabants Dagblad, en van TMG (inderdaad, de nieuwe eigenaar van Hyves). Conclusie? Journalisten zijn zelf ook volop bezig hun vak te veranderen en dat biedt een aantal nieuwe mogelijkheden voor PR:

Crossmediale content
Natuurlijk, het crossmediaal publiceren van een verhaal is niet nieuw. Journalisten blijken echter wel steeds meer belang te hechten aan het brengen van een verhaal in verschillende mediavormen. Fleur Besters, Nero-projectleider bij het Eindhovens Dagblad, ziet haar verslaggevers bijvoorbeeld niet de deur uitgaan zonder een Flip cam. Daarbij bracht het ED via Nero een evenement als de Dutch Design Week in kaart met een Layar-app voor de smartphone. Als PR-professional kun je hierop inspelen door de vorm van je boodschap aan te passen. Dan kun je dus denken aan content in de vorm van video en Augmented Reality wanneer je iets te vertellen hebt.

Real-time publiceren
Het aloude journalistieke principe van hoor en wederhoor heeft volgens Bart Brouwers van TMG zijn beste tijd gehad. Openheid en transparantie zijn door de verschuiving naar online minstens zo belangrijk geworden. Een journalist moet daarom een verhaal niet ‘vasthouden’ tot het helemaal af is, maar real-time publiceren. Dit betekent dat hij zijn verhaal in brokken publiceert en deze laat aanvullen/verbeteren door zijn publiek, onder andere via social media. Een mooie kans voor PR om de journalist te helpen in dit verbeterproces, door kennis en informatie te delen die iets toevoegen aan het aanvankelijke verhaal.

Hyperlocal
Hoewel social media het internationaal delen van informatie steeds makkelijker maken, verschuiven nieuwsmedia ook steeds meer naar lokaal. Op deze manier probeert de journalistiek specifieke lokale communities te bedienen met nieuws dat voor hen relevant is. Denk dus aan content die bedoeld is voor een bepaalde stad, buurt of zelfs straat, vaak aangevuld door of zelfs geheel afkomstig van de inwoners van dat gebied. Het als PR-professional bieden van een lokale invalshoek en specifieke lokale informatie zorgt er dus voor dat je boodschap ook voor het hyperlokale publiek relevant blijft.

De ‘nieuwe journalist’ werkt dus crossmediaal, in real-time en hyperlokaal. Dit zijn echter maar een paar van de ontwikkelingen binnen de journalistiek die van invloed zijn op de manier waarop we een PR-campagne inrichten. Welke zien jullie nog meer?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in