Overslaan en naar de inhoud gaan

Onmiddellijk lezen en doorsturen!!!

Adverteerders ontdekken de kracht van nepcampagnes.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Je schaamt je toch kapot voor je naïeve vrienden. Die elke keer als er een loterijmailing op de mat valt, je huilend van blijdschap bellen dat ze miljonair zijn geworden. Die gerust ingaan op nepmails van Nigeriaanse zakenlui die gouden bergen beloven en daar een voorschotje voor vragen. Dezelfde vrienden die deze week hun collectieve verstand even volledig kwijt waren toen ze een hysterisch nepbericht deelden waarin het Facebook wordt verboden hun foto’s en andere informatie te gebruiken.

related partner content for mobile comes here

Adverteerders volgen de effectiviteit van deze nepberichten met grote belangstelling. Niet in de laatste plaats omdat normale reclame met steeds grotere argusogen wordt bekeken. Voor colporteurs gaat de deur allang niet meer open. Mailings stuiten op nee-nee-stickers. Commercials komen er bij Netflix niet in. En adblockers houden ongewenste internetreclame buiten de deur. Ten einde raad proberen reclamemakers daarom ook maar eens een nepcampagne, een hoax. In de hoop vermomd met pruik en plaksnor de huiskamer wel binnen te komen.

Klassieker blijft de Grote Donorshow waarin een doodzieke donor uit drie nierpatiënten moest kiezen. De hele wereld kwam in opstand maar na afloop ging BNN op de schouders, niet in de laatste plaats omdat er 12.000 nieuwe Ja-donoren werden geregistreerd. Het goede doel heiligde de middelen.

Ook het filmpje van een Duitser die huisraad inclusief laptop en auto doormidden zaagde, ging de wereld rond. Het bleek een marketingstunt om mensen in scheiding naar een advocatencollectief te trekken. Op Youtube verscheen een video met de droom van iedere man: een vrouw met drie borsten. De site Snopes.com beoordeelt bizarre verhalen en ontmaskerde de dame die met haar gephotoshopte voorgevel gratis publiciteit zocht voor haar massagesalon.

Camouflagereclame is lachen voor de makers –die piesen in hun broek- maar de doelgroep kan zich zwaar in de maling genomen voelen en hun merk collectief ontvolgen. Want wat is er erger dan bedrogen worden door je beste vriend. Daarbij worden we ook een beetje paranoïde en zien het inmiddels overal hoaxen.

Wie zegt ons dat de Zwarte Piet discussie geen prank is van de Nederlandse Schoorsteenvegersbond? Zit er soms een candybar achter de mislukte Marslanding? Die kunstgraskorrelkletspraat is vast van Michelin. En de graancirkels, zijn die dan toch van Bolletje??

Deze column staat vandaag in Het Parool

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in