Overslaan en naar de inhoud gaan

EC: Online reclame die gericht is op kinderen aan banden

De Europese Commissie wil snel regels voor reclame op sociale media en vlogs.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Brussel wil strengere regels en beter toezicht. Zo kan het Commissariaat voor de Media de makers van bijvoorbeeld vlogs daar beter op aanspreken. Dat zei voorzitter Madeleine de Cock Buning van het Commissariaat zaterdag in het tv-programma .

Het gaat hierbij vooral om product placement: merken laten influencers bijvoorbeeld hun producten testen of aanprijzen. Als deze reclame gericht is op kinderen, dan komt er binnenkort mogelijk een verbod. Dat geldt ook voor reclame voor ongezonde producten. 

Voortaan zou men het duidelijk moeten aangeven als er reclame wordt gemaakt. Platforms als YouTube wordt ook gevraagd meer maatregelen te nemen om kinderen af te schermen van schadelijke inhoud zoals extreem geweld en seks.

Het is voor het eerst dat in Europa wettelijk toezicht geregeld wordt op online content via online videokanalen en sociale media. Op televisie is dit al jaren zo. De richtlijn is er mede gekomen op initiatief van het Commissariaat voor de Media dat een voorzet deed in een rapport over online media in december 2015. De verwachting is dat de richtlijn snel aangenomen wordt.

Bron: Kassa.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in