Oer-Hollandse merken weer populair
Dat blijkt uit recent onderzoek van DDB Amsterdam onder de noemer Brand Magnetism. Vooral merken die voorzien in primaire levensbehoeften krijgen het grootste vertrouwen van de consument. Luxe goederen en diensten kunnen op weinig waardering rekenen.
‘In tijden van economische recessie en maatschappelijke onzekerheid grijpen mensen terug op tastbare producten van eigen bodem’, verklaart directeur Herberth Samsom van DDB Amsterdam de uitkomsten. Lokale voedingsfabrikanten kunnen rekenen op sympathie, terwijl Amerikaanse supermerken van weleer wegzakken in populariteit.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuDure kledingmerken en technologische snufjes genieten niet langer de voorkeur van consumenten. Merken zoals Diesel, Calvin Klein en Intel maken een enorme duikeling en hebben het meest te lijden van de huidige malaise.
Toch blijkt uit het onderzoek wel dat er vertrouwen is in herstel van de diensteneconomie. Banken, verzekeraars en andere dienstverleners boeten aan populariteit in, maar hebben nog wel de beste kaarten om de oer-Hollandse merken van de troon te stoten.
Volgens De Telegraaf staat slechts één internationaal merk in de toptien: Coca-Cola. Verder zijn onder meer de ANWB, Blokker, Lay’s en de Postbank terug te vinden in de bovenste regionen.
Iedere twee jaar doet DDB internationaal onderzoek (Brand Magnetism) naar de consumentenwaardering van merken. In totaal wordt het onderzoek in 26 landen uitgevoerd onder minimaal 800 respondenten. In Nederland lopen 450 merken mee in het onderzoek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid