Overslaan en naar de inhoud gaan

Oer-Hollandse merken weer populair

Nederlandse consumenten sluiten oer-Hollandse merken, zoals Appelsientje, Douwe Egberts en Kruidvat, weer massaal in het hart.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit recent onderzoek van DDB Amsterdam onder de noemer Brand Magnetism. Vooral merken die voorzien in primaire levensbehoeften krijgen het grootste vertrouwen van de consument. Luxe goederen en diensten kunnen op weinig waardering rekenen.

related partner content for mobile comes here

‘In tijden van economische recessie en maatschappelijke onzekerheid grijpen mensen terug op tastbare producten van eigen bodem’, verklaart directeur Herberth Samsom van DDB Amsterdam de uitkomsten. Lokale voedingsfabrikanten kunnen rekenen op sympathie, terwijl Amerikaanse supermerken van weleer wegzakken in populariteit.

Dure kledingmerken en technologische snufjes genieten niet langer de voorkeur van consumenten. Merken zoals Diesel, Calvin Klein en Intel maken een enorme duikeling en hebben het meest te lijden van de huidige malaise.

Toch blijkt uit het onderzoek wel dat er vertrouwen is in herstel van de diensteneconomie. Banken, verzekeraars en andere dienstverleners boeten aan populariteit in, maar hebben nog wel de beste kaarten om de oer-Hollandse merken van de troon te stoten.
Volgens De Telegraaf staat slechts één internationaal merk in de toptien: Coca-Cola. Verder zijn onder meer de ANWB, Blokker, Lay’s en de Postbank terug te vinden in de bovenste regionen.

Iedere twee jaar doet DDB internationaal onderzoek (Brand Magnetism) naar de consumentenwaardering van merken. In totaal wordt het onderzoek in 26 landen uitgevoerd onder minimaal 800 respondenten. In Nederland lopen 450 merken mee in het onderzoek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in