Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever stopt met Robijn Fashion Award

De Robijn Fashion Award is na acht jaar niet meer. De wasmiddelenfabrikant Lever Fabargé stopt definitief met het jaarlijkse evenement…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De vertaling van het ontwerp naar een uiteindelijk commerciële collectie stuit volgens een woordvoerster van Unilever op zoveel problemen, dat nu definitief is besloten om de prestigieuze prijzen voor aanstormend modetalent definitief in de kast te zetten.

related partner content for mobile comes here

Robijn zegt het besluit te betreuren, maar onvermijdelijk te vinden. De prijs die altijd in oktober werd uitgereikt, stond voor dit jaar al niet gepland. Het team zou zich terugtrekken om te kijken of het hele evenement niet een facelift moest krijgen. Toen werd ook duidelijk dat de ontwerpen van de winnaars van de vakjuryprijs uit 2002 en 2003 niet in productie zijn genomen en dus ook niet verkocht zijn in de Bijenkorf.

De collectie was of te ingewikkeld, of de winnaar besloot na lang beraad zijn ontwerpen toch niet commercieel om te zetten. De Bijenkorf zou ook problemen met de ontwerpen hebben, omdat de ontwerpers niet altijd concessies wilden doen om zo de collectie aantrekkelijk te maken voor de verkoop.

Op het stopzetten van de Robijn Fashion Award is teleurgesteld gereageerd door Nederlandse modekenners. José Theunissen, modeconservator van het Centraal Museum te Utrecht en jurylid van de modeprijs in 2003, zei tegen het ANP, dat ze het erg jammer vindt, omdat de prijs wel status had gekregen.
‘Door de jaren heen is de Robijn Fashion Award uitgegroeid tot een goede en kwalitatief zeer hoogstaande prijs. Er werd veel tijd gestoken in de begeleiding en de shows waren fantastisch. Het is te betreuren dat het dan in een keer verdwijnt, aldus Theunissen. ‘Ze hadden de regels kunnen bijstellen’, zegt ze. ‘Zodat de deelnemende ontwerpers weten dat hun creaties eventueel aangepast zouden moeten worden om geschikt te zijn voor de verkoop in warenhuis de Bijenkorf. Maar waarschijnlijk kostte het ook te veel geld. Omdat het nu eenmaal economisch niet zo goed gaat, worden dit soort initiatieven door sponsors snel teruggedraaid.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in