Overslaan en naar de inhoud gaan

Ouderen in televisiereclame eigenzinniger

Hoewel ouderen in televisiereclames nog steeds ondervertegenwoordigd zijn, vervullen zij in vergelijking met tien jaar geleden meer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Verder prijzen zij nu een veel breder palet aan producten aan, variërend van telefoonabonnement tot computersysteem. De diversiteit van deze producten duidt er echter op dat commercials waar ouderen in voorkomen zich niet richten op de oudere consument.
Dat blijkt uit onderzoek van de Ster in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen. De onderzoekers, Martine van Selm en Gerben Westerhof, deden een inhoudsanalyse van 117 televisiecommercials uit 2003 naar de rollen en metaforen die gebruikt worden om ouderdom te symboliseren. Omdat in 1993 eveneens een inhoudsanalyse is uitgevoerd is het mogelijk te bekijken of de afbeelding van ouderen in televisiereclame nu anders is dan toen.

related partner content for mobile comes here

Hoewel er niet méér ouderen voorkomen in televisiereclame lijkt het er op dat de oudere kijker wel steeds serieuzer wordt genomen. Vergeleken met tien jaar geleden zien we een verschuiving van onnozele naar eigenzinnige oudere, er wordt een appèl gedaan op ouderen met vrije tijd, geld en burgerzin en ouderen zijn niet per definitie afgebeeld in de rol van oudere. Kortom, ouderen zijn niet zichtbaarder, maar worden wel gevarieerder afgebeeld.

De Ster heeft eind 2003 onderzoek gedaan naar het daadwerkelijke gedrag van 50-plussers. Daaruit bleek dat deze doelgroep gevarieerder en jonger is dan tien jaar geleden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in