Ouderen in televisiereclame eigenzinniger
Verder prijzen zij nu een veel breder palet aan producten aan, variërend van telefoonabonnement tot computersysteem. De diversiteit van deze producten duidt er echter op dat commercials waar ouderen in voorkomen zich niet richten op de oudere consument.
Dat blijkt uit onderzoek van de Ster in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen. De onderzoekers, Martine van Selm en Gerben Westerhof, deden een inhoudsanalyse van 117 televisiecommercials uit 2003 naar de rollen en metaforen die gebruikt worden om ouderdom te symboliseren. Omdat in 1993 eveneens een inhoudsanalyse is uitgevoerd is het mogelijk te bekijken of de afbeelding van ouderen in televisiereclame nu anders is dan toen.
Hoewel er niet méér ouderen voorkomen in televisiereclame lijkt het er op dat de oudere kijker wel steeds serieuzer wordt genomen. Vergeleken met tien jaar geleden zien we een verschuiving van onnozele naar eigenzinnige oudere, er wordt een appèl gedaan op ouderen met vrije tijd, geld en burgerzin en ouderen zijn niet per definitie afgebeeld in de rol van oudere. Kortom, ouderen zijn niet zichtbaarder, maar worden wel gevarieerder afgebeeld.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDe Ster heeft eind 2003 onderzoek gedaan naar het daadwerkelijke gedrag van 50-plussers. Daaruit bleek dat deze doelgroep gevarieerder en jonger is dan tien jaar geleden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid