Overslaan en naar de inhoud gaan

Neurowetenschap kan reclame effectiever maken

Het is tegenwoordig mogelijk om – letterlijk - in het hoofd van de consument te kijken. Daar kun je zien of je reclame de juiste snaar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er is een ‘wetenschappelijke’ methode om de effectiviteit van reclames te voorspellen: kwantitatieve pretesting met vragenlijsten. Maar die levert weinig op. Zo geven vragenlijsten nauwelijks inzicht in cognitieve en emotionele reacties. En er is veel bias: de antwoorden worden vaak onzorgvuldig of gehaast ingevuld, veel invullers zeggen liever ja dan nee en respondenten zijn zich niet altijd bewust van hun ware gevoelens, gedachten en gedrag. Of ze zijn er niet eerlijk over. Je eigen gedrag voorspellen blijkt überhaupt lastig, zoals menigeen uit ervaring weet.
Vragenlijsten dus niet, maar wat dan wel? Neurowetenschap. Want neurowetenschappers zien rechtstreeks aan onze hersenen wat we opmerken, voelen en onthouden. In theorie kunnen drie neurotechnieken ons behulpzaam zijn bij het pretesten van reclames: eeg, fMRI en eyetracking. Vooral eyetracking blijkt kansrijk: het is betaalbaar en veel betrouwbaarder dan de traditionele manier van pretesten.

related partner content for mobile comes here

Eeg
Elke hersenactiviteit – waarnemingen, gedachten, herinneringen – brengt een elektrisch stroompje voort. Elektro-encefalografie (eeg) meet zulke stroomstootjes, via elektroden aan de oppervlakte van de schedel. Elektrische hersenactiviteit is niet neutraal of feitelijk, en het verband tussen specifieke eeg-kenmerken en koopgedrag is nog niet eenduidig aangetoond. Eegs zijn daarom niet erg betrouwbaar, niet op wetenschappelijk niveau althans, voor wie de effectiviteit van een reclame wil voorspellen. Eeg-metingen zijn bovendien erg gevoelig voor spierbewegingen. Als je alleen al met je ogen knippert, verandert het voltage van de stroomstootjes zo sterk dat de hersenactiviteit niet meer te meten is. Ook elektrische apparaten in de testomgeving kunnen de metingen verstoren.

fMRI
Bij het cognitief en emotioneel verwerken van reclames worden specifieke hersengebieden geactiveerd, iets wat exact te volgen is met functional Magnetic Resonance Imaging. fMRI-onderzoek kan antwoord geven op vragen als: welke van deze twee commercials creëert de meeste emotionele betrokkenheid? Welke commercial wordt het beste onthouden? En welke trekt de meeste aandacht? fMRI geeft buitengewoon goed inzicht in de effectiviteit van reclame, zonder bias bovendien. Eén maar: het is verschrikkelijk duur. Voorlopig is fMRI-scanning eigenlijk alleen betaalbaar in het kader van academisch onderzoek.

Eyetracking
Bij eyetrackingonderzoek volgt een camera heel precies je oogbewegingen als je naar (in dit geval) een advertentie of commercial kijkt. Oogbewegingen zijn feitelijke gegevens, geen meningen of evaluaties. Je kunt ze niet of nauwelijks zelf beïnvloeden, dus veel kans op bias is er niet. Eyetracking blijkt de aandachtswaarde van een reclame heel nauwkeurig te kunnen voorspellen. Tenminste: in rustige (laboratorium)situaties. In een omgeving met dynamische stimuli – bijvoorbeeld als een proefpersoon door een winkel loopt, maar ook bij tv-commercials – is eyetrackingonderzoek ingewikkelder en heb je andere analysetechnieken nodig dan in een statische context. Wees dus op je hoede als pretesters in beide situaties dezelfde techniek gebruiken.

Bron: Silvia Dalvit & Jane Leighton (Mountainview Learning) – Boost ad response through neuroscience. Admap februari 2011

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in