Netto mediabestedingen in 2004 weer gedaald


Over de eerste helft van 2004 was er nog sprake van een lichte stijging (0,3 procent). De daling van de mediabestedingen komt geheel voor rekening van de printmedia, maar het herstel van de advertentie-inkomsten bij print lijkt ingezet.
De komst van tabloids, zondagskranten en nieuwe abonnementsvormen lijkt een positieve invloed te hebben op de ontwikkeling van de mediabestedingen in dagbladen. De daling van de advertentie-inkomsten lijkt mede hierdoor teruggebracht naar 5,2 procent. In 2002 en 2003 bedroeg de daling nog respectievelijk 10 en 8 procent.
Bij publiekstijdschriften was 2004 het jaar van de nieuwe titels. Ruim vijftig nieuwe titels werden gelanceerd, een verdubbeling vergeleken met vorig jaar. De mediabestedingen in publiekstijdschriften namen nog wel af met 4,8 procent, maar dat is een beter resultaat dan de daling van 9 procent een jaar eerder.
De online mediabestedingen groeien hard. Vorig jaar nam de groei toe met 67 procent. Unilever kondigde onlangs aan 12 procent van het budget te gaan gebruiken voor internet. Dat percentage zou ten koste gaan van tv en print gaan.
Ook voor buitenreclame was 2004 een goed jaar. De bestedingen aan dit mediumtype stegen met 6,7 procent, met name bij billboards en abri's. Traditiegetrouw namen de bestedingen op tv ook vorig jaar weer toe, met 1,4 procent, maar de dubbele groeicijfers zijn ondertussen al weer even verleden tijd.
Radio zag de inkomsten uit commercials stijgen met 2 procent. Dat is fors minder dan de 9 procent van een jaar eerder. Bioscopen hebben een zwaar jaar achter de rug en zagen de bezoekersaantallen met 11 procent dalen. De reclame-inkomsten
hielden daarmee gelijke tred en kwamen uit op een daling van 11,7 procent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid