Overslaan en naar de inhoud gaan

Netto mediabestedingen in 2004 weer gedaald

De netto mediabestedingen zijn in 2004 met 0,9 procent gedaald naar 4,05 miljard euro. Dit blijkt uit het Jaarboek Netto Mediabestedingen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Over de eerste helft van 2004 was er nog sprake van een lichte stijging (0,3 procent). De daling van de mediabestedingen komt geheel voor rekening van de printmedia, maar het herstel van de advertentie-inkomsten bij print lijkt ingezet.
De komst van tabloids, zondagskranten en nieuwe abonnementsvormen lijkt een positieve invloed te hebben op de ontwikkeling van de mediabestedingen in dagbladen. De daling van de advertentie-inkomsten lijkt mede hierdoor teruggebracht naar 5,2 procent. In 2002 en 2003 bedroeg de daling nog respectievelijk 10 en 8 procent.
Bij publiekstijdschriften was 2004 het jaar van de nieuwe titels. Ruim vijftig nieuwe titels werden gelanceerd, een verdubbeling vergeleken met vorig jaar. De mediabestedingen in publiekstijdschriften namen nog wel af met 4,8 procent, maar dat is een beter resultaat dan de daling van 9 procent een jaar eerder.
De online mediabestedingen groeien hard. Vorig jaar nam de groei toe met 67 procent. Unilever kondigde onlangs aan 12 procent van het budget te gaan gebruiken voor internet. Dat percentage zou ten koste gaan van tv en print gaan.

related partner content for mobile comes here

Ook voor buitenreclame was 2004 een goed jaar. De bestedingen aan dit mediumtype stegen met 6,7 procent, met name bij billboards en abri's. Traditiegetrouw namen de bestedingen op tv ook vorig jaar weer toe, met 1,4 procent, maar de dubbele groeicijfers zijn ondertussen al weer even verleden tijd.
Radio zag de inkomsten uit commercials stijgen met 2 procent. Dat is fors minder dan de 9 procent van een jaar eerder. Bioscopen hebben een zwaar jaar achter de rug en zagen de bezoekersaantallen met 11 procent dalen. De reclame-inkomsten
hielden daarmee gelijke tred en kwamen uit op een daling van 11,7 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in