Laat de klant lekker meedenken
Nee, nieuw is het zeker niet. Al in 1909 vroegen Amerikaanse boeren aan de fabrikanten van machines om een vrachtwagen waarvan het achterste deel losgekoppeld kon worden. Tien jaar later werd de zo succesvolle pick-up truck gelanceerd. De laatste tijd breekt dit concept pas serieus door.
General Electric lanceert een driedimensionale scanner waarmee consumenten, waar ze ook zijn, de conditie van hun hart kunnen meten. BMW introduceert in zijn nieuwste modellen steeds meer telematica, de combinatie van telecommunicatie en computertechnologie. De fabrikanten hebben het niet zelf bedacht, maar werden op het idee gebracht door consumenten. Op deze wijze kwamen ook Bell, een Amerikaanse fabrikant van helmen, en spelletjesmaker Electronic Arts met nieuwe producten. En zo zijn er steeds meer bedrijven die de klanten serieus laten meedenken.
Hoe organiseren bedrijven dit? BMW begon twee jaar geleden met een toolkit op zijn website. Hiermee konden consumenten aangeven welke diensten en producten ze in een auto zouden wensen. Zo’n duizend reacties kwamen hierop binnen, BMW vroeg vijftien consumenten om naar het hoofdkantoor te komen. Sommige van hun ideeën zijn nu al verwerkt in de nieuwste prototypes, zegt Jorg Reimann, hoofd van BMW’s afdeling marketinginnovatie. Om welke vondsten het gaat, wil hij niet kwijt. Maar wel dat het een dermate groot succes is, dat BMW hiermee doorgaat.
Bron: The Economist
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid