Overslaan en naar de inhoud gaan

Laat de klant lekker meedenken

Consumenten mee laten denken en mee laten beslissen bij het ontwerpen van nieuwe producten. Geen revolutionair idee, maar de laatste tijd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nee, nieuw is het zeker niet. Al in 1909 vroegen Amerikaanse boeren aan de fabrikanten van machines om een vrachtwagen waarvan het achterste deel losgekoppeld kon worden. Tien jaar later werd de zo succesvolle pick-up truck gelanceerd. De laatste tijd breekt dit concept pas serieus door.
General Electric lanceert een driedimensionale scanner waarmee consumenten, waar ze ook zijn, de conditie van hun hart kunnen meten. BMW introduceert in zijn nieuwste modellen steeds meer telematica, de combinatie van telecommunicatie en computertechnologie. De fabrikanten hebben het niet zelf bedacht, maar werden op het idee gebracht door consumenten. Op deze wijze kwamen ook Bell, een Amerikaanse fabrikant van helmen, en spelletjesmaker Electronic Arts met nieuwe producten. En zo zijn er steeds meer bedrijven die de klanten serieus laten meedenken.
Hoe organiseren bedrijven dit? BMW begon twee jaar geleden met een toolkit op zijn website. Hiermee konden consumenten aangeven welke diensten en producten ze in een auto zouden wensen. Zo’n duizend reacties kwamen hierop binnen, BMW vroeg vijftien consumenten om naar het hoofdkantoor te komen. Sommige van hun ideeën zijn nu al verwerkt in de nieuwste prototypes, zegt Jorg Reimann, hoofd van BMW’s afdeling marketinginnovatie. Om welke vondsten het gaat, wil hij niet kwijt. Maar wel dat het een dermate groot succes is, dat BMW hiermee doorgaat.

related partner content for mobile comes here

Bron: The Economist

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in