Wordt Wal-Mart Superbank?


Wal-Mart is niet ’s werelds grootste retailer geworden door snel op te geven. Dus ondanks twee door wetgeving gedwarsboomde pogingen een bank te kopen, breidt het bedrijf langzaam maar gestaag zijn financiële diensten uit. Zo werd onlangs nog de lancering van een gratis Wal-Mart Discover creditcard aangekondigd. De opmars van de retailreus in financiële dienstverlening veroorzaakt veel onrust in het bankwezen. Bijna niemand gelooft dat Wal-Mart zich met de toepassing van z’n lage-prijs hoog-volume-formule in (alweer) een nieuwe businesscategorie tot een paar basisdiensten zal beperken. De vraag lijkt niet zozeer of, maar wanneer Wal-Mart een bank van betekenis wordt. De afgelopen jaren ging de retailreus al allerlei allianties aan met financiële dienstverleners. De diensten die daardoor kunnen worden geboden zijn gericht op Wal-Marts belangrijkste doelgroepen: klanten en werknemers uit lagere inkomens die veelal geen bankrekening hebben of maar weinig bankdiensten gebruiken. Volgens het bedrijf zelf zijn alle financiële plannen uitsluitend daarop gebaseerd: het helpen van niet- en slecht bediende klanten. Daarbij brengen de financiële diensten de klant vaker naar de winkel. En dat is belangrijker dan winst van de unit of het bezitten van een bank.
Bron: BusinessWeek
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid