Hartstichting: verbod op snackreclame kinderen
De stichting presenteert woensdag het rapport ‘De marketing van ongezonde voeding bij kinderen in Europa’ op het congres 'Trends in Kidsmarketing' van Euroforum. Het rapport is de Nederlandse samenvatting van een uitgebreid onderzoek van het European Heart Network dat is uitgevoerd in twintig Europese landen. Doel was zicht te krijgen op de aard en omvang van op kinderen gerichte marketing van voeding met een hoog gehalte aan vetten, suikers of zout.
De Hartstichting vindt dat tv-reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen verboden moet worden, maar omdat dit alleen op Europees niveau effectief kan worden gerealiseerd zal de richtlijn ‘Television without Frontiers’ moeten worden aangepast. Verder moeten er aanvullende maatregelen worden ingevoerd om kinderen te beschermen tegen alle vormen van ongezonde voedingsmarketing, waaronder marketing op school, op internet en via alle andere media.
De stichting heeft deze conclusies vertaald naar de Nederlandse situatie en roept de voedingsbranche op een belangrijke stap te zetten: in de Nederlandse Reclame Code kan een verbod op de televisiereclame voor ongezonde voedingsmiddelen richting kinderen worden opgenomen. Omdat de Nederlandse Reclame Code de enige vorm van (zelf)regulering is, die inhoudelijk beperkingen oplegt aan reclame-uitingen, kan hierin een verbod op de tv-reclame voor ongezonde voedingsmiddelen richting kinderen worden opgenomen, denkt de stichting.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid