Overslaan en naar de inhoud gaan

Hartstichting: verbod op snackreclame kinderen

Tv-reclame voor ongezonde voeding die is gericht op kinderen zou verboden moeten worden, vindt de Nederlandse Hartstichting. Dat zou via de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De stichting presenteert woensdag het rapport ‘De marketing van ongezonde voeding bij kinderen in Europa’ op het congres 'Trends in Kidsmarketing' van Euroforum. Het rapport is de Nederlandse samenvatting van een uitgebreid onderzoek van het European Heart Network dat is uitgevoerd in twintig Europese landen. Doel was zicht te krijgen op de aard en omvang van op kinderen gerichte marketing van voeding met een hoog gehalte aan vetten, suikers of zout.
De Hartstichting vindt dat tv-reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen verboden moet worden, maar omdat dit alleen op Europees niveau effectief kan worden gerealiseerd zal de richtlijn ‘Television without Frontiers’ moeten worden aangepast. Verder moeten er aanvullende maatregelen worden ingevoerd om kinderen te beschermen tegen alle vormen van ongezonde voedingsmarketing, waaronder marketing op school, op internet en via alle andere media.

related partner content for mobile comes here

De stichting heeft deze conclusies vertaald naar de Nederlandse situatie en roept de voedingsbranche op een belangrijke stap te zetten: in de Nederlandse Reclame Code kan een verbod op de televisiereclame voor ongezonde voedingsmiddelen richting kinderen worden opgenomen. Omdat de Nederlandse Reclame Code de enige vorm van (zelf)regulering is, die inhoudelijk beperkingen oplegt aan reclame-uitingen, kan hierin een verbod op de tv-reclame voor ongezonde voedingsmiddelen richting kinderen worden opgenomen, denkt de stichting.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in