Overslaan en naar de inhoud gaan

'Mobiel is hét ingredient voor vooruitgang'

Hoe mobiele innovaties de derde wereld kunnen helpen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mobiel is hèt ingrediënt van vooruitgang in veel markten. Philips Hue en Nest brengen domotica naar de consument. Betalingsverkeer staat op de drempel van verandering. Horloges worden slim. Maar wat gebeurt er als we deze vooruitgang richten op mensen die geen horloge, lichtknop of pinpas hebben? 

related partner content for mobile comes here

De wereldbevolking groeit deze eeuw naar 9 tot 12 miljard mensen. Dit betekent dat de productie van voedsel 70% moet meegroeien om de huidige (te lage) voedselvoorziening op niveau te houden. Mobiele technologie kan hier enorm veel betekenen. Er zijn op wat er op het land gebeurt. Door het land uit te rusten met sensoren en hiernaar te gaan handelen. Je kan zo beter voorspellen hoeveel fertilizer welk stuk land nodig heeft. Je leert het land kennen. Met GPS kan je zaaien op exact de juiste posities. Je kapitaliseert technologie in de agri wereld. En dit is hard nodig.

Helaas komt voedsel lang niet altijd op de juiste plek. Om te registreren hoe het met voeding van kinderen is gesteld heeft Unicef daarom een bedacht. Deze armband wordt gebruikt in de derde wereld. De potentie van verzamelde data van dit soort wearables is niet te bevatten.

Naast voeding is ziekte een urgent thema in de derde wereld. Zo wordt malaria in Afrika nog steeds 400.000 kinderen per jaar fataal. Gek genoeg is het gebrek aan informatie een van redenen dat de ziekte moeilijk te controleren is. Nu zijn er inmiddels 1 miljard telefoons in Africa. Dit biedt perspectief. Onder andere Google investeert in een project wat malaria gerelateerde data vanaf mobiel verzamelt. Snel snappen wat er gebeurt, waar het gebeurt, en hoe medicatie aanslaat kan miljoenen mensen het leven redden. Lees ook dit op Wired hierover.

Mobiel was dus één markt, maar is nu overal hèt ingrediënt van vooruitgang. Laten we leveren waar dit het hardste nodig is. Op naar een mooi 2015!

 

 

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in