Overslaan en naar de inhoud gaan

Media spendings Nederland 2014 dik 3 procent in de plus

Wereldwijd stijgen de reclamebestedingen met 6,4 procent. Dat voorspelt Magna Global, het media-inkoopbureau van IPG Mediabrands.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens Magna Global groeien de wereldwijde uitgaven aan reclameruimte in 2014 naar 516 miljard dollar. Dat is 6,4 procent meer dan in 2013. Dat betekent dat de groei versnelt, want in 2013 groeide de media spendings met 4,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

related partner content for mobile comes here

In de Verenigde Staten verwacht Magna Global een groei van 6 procent naar 168 miljard dollar. Na jaren van stagnatie voorspelt het bureau ook voor West-Europa groei: plus 2,2 procent. Nederland doet het zelfs nog beter dan dat.

Onno Seelen, managing director van Magna Global Nederland, voorspelt een groei van 3,2 procent voor de Nederlandse media owners. De sterkste groeiers zijn Internet (9,1 procent), Radio (5,2 procent) en Televisie (3,7 procent). Een bescheiden groei is er voor Buitenreclame (1,3 procent). Daarbinnen groeit Digitale Buitenreclame heel hard (14,5 procent). Dagbladen en Tijdschriften dalen in 2014 met 6,7 procent, respectievelijk 5,3 procent, voorspelt Magna Global.

 

Oost-Europa en Asia-Pacific groeien volgens Magna Global met 6,3 procent, respectievelijk 7,6 procent, terwijl Zuid-Amerika met 15,4 procent groeit. Dat percentage verklaart Magna Global door de hoge inflatie, in combinatie met de voetbalgekte. China blijft na de VS het meeste geld uitgeven aan reclameruimte (het streefde in 2013 al Japan voorbij), maar blijft nog altijd een kabouter in vergelijking met de VS (29 procent van de marktgrootte).

De uitgaven aan televisiereclame stijgen door het WK Voetbal met 7,2 procent, zo voorspelt Magna Global.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in