McProblems
Terwijl consumenten over de hele wereld nagenoeg identieke Big Macs naar binnen werkten, konden aandeelhouders sinds het midden van de jaren tachtig rekenen op 12 tot 15% groei per jaar De afgelopen jaren werd het een stuk spannender voor McDonalds. Helaas voor het bedrijf, beginnen kenners de aandelen definitief uit hun portfolio te halen. McDonald’s is geen groeier meer.
Hoe dat komt? De expansie ging zo hard en zo ver, dat de rek eruit is. Een paar tegenslagen - gekke koeienziekte, mond- en klauwzeer, zwakke munten en lokale problemen in de bedrijfsvoering - deden de rest. Een tweede factor is de lage klanttevredenheid. Wie goed kijkt naar de geschiedenis ziet dat McDonald’s al vanaf de start van de American Customer Satisfaction Index van de universiteit van Michigan in 1992 in de scores achter zijn concurrenten aanhobbelt. De ambitieuze operatie ‘Made for You’ onder leiding van Greenberg bracht geen verlossing. Meer versheid suggereren deed iedereen immers al, alleen McDonald’s deed het te langzaam. Consumenten moesten te lang wachten op hun vers bereide hamburger. Intussen heeft de operatie de franchisenemers niet gelukkiger gemaakt. Zij moesten de helft van de kosten ophoesten.
Vacatures
Campagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuSenior PR & Communicatie Manager
Bobbery Amsterdam<#FONT SIZE=1>Bron: fortune<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid