‘Een marketeer zonder ICT-kennis is een marketeer zonder toekomst’


Marketeers kunnen, volgens Jacobs, wel wat kennis gebruiken omtrent analytische CRM-toepassingen. Ze zijn vaak ook alleen maar met hun eigen activiteiten bezig en niet met de doelstellingen van het gehele bedrijf. Terwijl wat ze doen altijd in dienst moet staan van die doelstellingen. Jacobs: ‘Voor een marketeer is het vandaag de dag essentieel en onontbeerlijk om ICT toe te passen. Ze moeten niet alleen de mogelijkheden kennen, maar het ook kunnen toepassen. Als hij niets wil weten van ICT, zal de marketeer een andere functie moeten zoeken. Een marketeer zonder ICT-kennis is een marketeer zonder toekomst.’
Jacobs denkt dat de CRM-markt nog lang niet verzadigd is. ‘Je moet het alleen goed inkaderen in de bedrijfsdoelstellingen. Daar gaat het vaak mis. We zien CRM daarom ook niet als een afzonderlijke activiteit, maar als een geïntegreerd deel van de totale bedrijfsvoering. Zonder CRM komen marketeers ook ver, daar kan geen misverstand over bestaan. De vraag is alleen hoe lang die weg naar succes dan is. Met ICT gaat het sneller en effectiever.’
Jacobs begrijpt dat veel marketeers heel kritisch over CRM-oplossingen zijn. Maar, zegt hij: ‘Veel klanten weten ook niet wat ze nu precies willen met CRM. Het is beter om klein te beginnen en niet meteen met grootse plannen te starten en vijf jaar aan een systeem te bouwen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid