Overslaan en naar de inhoud gaan

Maximaal effect met MINI-marketing

De Mini Cooper is terug van weggeweest, en is hot. De marketing achter deze retrolancering is een schoolvoorbeeld van de slimme wijze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Consumenten zijn niet meer te foppen. In de VS heeft zo’n 50 procent van alle Amerikanen ooit een cursus, een module of leergang marketing gevolgd. Deze groep analyseert rustig wat er op hen afkomt aan marketingprikkels. Vijftig jaar geleden schrok het toen nog naïeve Amerika van de ‘Hidden Persuaders’ van Vance Packard, nu zijn de trucs van marketeers alom bekend.

related partner content for mobile comes here

Marketeers zetten hun klanten ondertussen op een steeds hoger voetstuk: ze moeten niet alleen tevreden zijn, maar ook in een staat van verrukking, van extase worden gebracht. Maar hoe extatisch kan de consument worden? Veel aanbod lijkt immers steeds meer op elkaar. Slechte auto’s worden niet meer gemaakt. En hetzelfde geldt voor computers, dvd-spelers, koelkasten, camera’s, mobieltjes, et cetera.
Kortom, met standaard marketing kom je er niet meer, stelt de Ierse marketinghoogleraar Stephen Brown. Hij komt met een alternatief dat, indachtig het succes van de Mini Cooper, kan worden samengevat met het acroniem MINI. In het kort: Media moeten in de ban raken van het product, pr speelt daarin een belangrijke rol. Deel, zoals General Motors laatst deed, auto’s uit aan het publiek van Oprah Winfrey, en je scoort meer aandacht dan door traditionele commercials uit te zenden.

Dan de I van Inclusie, het ‘incorporeren’ van klanten. Absolut, Virgin, Linux, Nokia, Nike en Harley-Davidson zijn door exclusiviteit en cachet voorbeelden van merken waarvan de klanten zijn uitgegroeid tot ware aanbidders, en daarmee tot goede merkambassadeurs.
De N van Nostalgie zien we dagelijks om ons heen en op de buis. De retrogolf zwelt maar aan, met tal van producten, merken en tv-programma’s uit de jaren zestig, zeventig en tachtig. Voordeel: ze zijn goedkoop en hebben hun kracht in het verleden al bewezen. Tenslotte de I van Ironie: neem jezelf lekker op de hak, dat scoort vaak erg goed. De ironische campagnes van Diesel slaan al jaren aan, en met merknamen als ‘I can’t believe it’s not butter’ of ‘Too good to be true’ val je ook lekker en leuk op.

Bron: Business Horizon

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in