Maximaal effect met MINI-marketing


Consumenten zijn niet meer te foppen. In de VS heeft zo’n 50 procent van alle Amerikanen ooit een cursus, een module of leergang marketing gevolgd. Deze groep analyseert rustig wat er op hen afkomt aan marketingprikkels. Vijftig jaar geleden schrok het toen nog naïeve Amerika van de ‘Hidden Persuaders’ van Vance Packard, nu zijn de trucs van marketeers alom bekend.
Marketeers zetten hun klanten ondertussen op een steeds hoger voetstuk: ze moeten niet alleen tevreden zijn, maar ook in een staat van verrukking, van extase worden gebracht. Maar hoe extatisch kan de consument worden? Veel aanbod lijkt immers steeds meer op elkaar. Slechte auto’s worden niet meer gemaakt. En hetzelfde geldt voor computers, dvd-spelers, koelkasten, camera’s, mobieltjes, et cetera.
Kortom, met standaard marketing kom je er niet meer, stelt de Ierse marketinghoogleraar Stephen Brown. Hij komt met een alternatief dat, indachtig het succes van de Mini Cooper, kan worden samengevat met het acroniem MINI. In het kort: Media moeten in de ban raken van het product, pr speelt daarin een belangrijke rol. Deel, zoals General Motors laatst deed, auto’s uit aan het publiek van Oprah Winfrey, en je scoort meer aandacht dan door traditionele commercials uit te zenden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Dan de I van Inclusie, het ‘incorporeren’ van klanten. Absolut, Virgin, Linux, Nokia, Nike en Harley-Davidson zijn door exclusiviteit en cachet voorbeelden van merken waarvan de klanten zijn uitgegroeid tot ware aanbidders, en daarmee tot goede merkambassadeurs.
De N van Nostalgie zien we dagelijks om ons heen en op de buis. De retrogolf zwelt maar aan, met tal van producten, merken en tv-programma’s uit de jaren zestig, zeventig en tachtig. Voordeel: ze zijn goedkoop en hebben hun kracht in het verleden al bewezen. Tenslotte de I van Ironie: neem jezelf lekker op de hak, dat scoort vaak erg goed. De ironische campagnes van Diesel slaan al jaren aan, en met merknamen als ‘I can’t believe it’s not butter’ of ‘Too good to be true’ val je ook lekker en leuk op.
Bron: Business Horizon
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid