Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketingplan voor (online) marketeers? Weggooien die handel!

Om maar meteen de titel van dit artikel enigszins recht te zetten: natuurlijk heb je een (strategisch) marketingplan nodig voor de lange…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In dit artikel leg ik uit wanneer je dat marketingplan naast je neer moet leggen en waarom je, wanneer je dat doet, meer business zult genereren. Houd je namelijk te veel vast aan je marketingplan, dan krijg je alleen maar planmatige marketing. En laat dat nou net iets zijn wat gezien de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van social marketing echt UIT is.

related partner content for mobile comes here

De marketingkalender
Vroegah, om maar populair te beginnen, plande je campagnes. Q1 product launch x met daaraan gekoppeld marketinguitingen daar, daar en daar met GRP&;s en doelgroepen. Tegenwoordig bepaalt de consument zelf wat hij belangrijk vindt om op dat moment te zien en mee te maken. Als jij geen leuk aanbod hebt of als je ongelegen komt, dan klikt, zapt of draait de consument je weg.

Stop dus ook met dat plannen en het verzinnen van je volgende campagne. Waarom? Omdat consumenten niet in campagnes denken, maar in behoeftes _hier en nu_. Als je je klanten conditioneert dat ze elke week een nieuwe coupon code op Facebook krijgen om korting te krijgen in je webwinkel, dan verlies je alleen maar geld. Als je daarentegen gaat luisteren naar de behoeftes van potentiële klanten, dan ga je new business creeëren.

En dat luisteren doe je heel makkelijk. Stel bijvoorbeeld een standaard twitter search in op voor jouw business belangrijke woorden of productnamen. Als je dan iemand tegenkomt die (en soms zelfs letterlijk) schreeuwt om een product dat jij verkoopt, dan kun je DIE persoon 1-op-1 een coupon code aanbieden.

Naast het feit dat die persoon erg blij zal zijn met jouw persoonlijke aanbod en daar met plezier van gebruikmaakt, is de kans natuurlijk erg groot dat er ook nog een tweet of 2 aan wordt gespendeerd. Daarmee verhoog je je rendement van die ene 1-op-1 actie meteen met x%.

Wat Foursquare-place-owners nog moeten leren
Als eigenaar van een retailwinkel ben je blij als mensen bij je inchecken via Foursquare. De vrienden van de inchecker zien dat en hij kan het doorplaatsen op Twitter. Soms krijg je als Mayor van een plek een speciale deal, maar nog minder vaak komt het voor dat je ècht goed wordt ingepakt, terwijl het zo makkelijk kan...

Waarom zou je als retaileigenaar je klant niet persoonlijk aanspreken? Dag Yannick, leuk dat je net incheckte via Foursquare bij ons. Ik wil je graag een persoonlijk aanbod doen omdat je je hebt ingechecked.

Dan ga je natuurlijk vliegen als retailer. Want wat gebeurt er? Ik ga èn iets kopen, (Persuasive marketing: Je krijgt iets, dus is het moeilijker om nee te zeggen) èn ik ga er natuurlijk weer over vertellen aan mijn vrienden, familie, twitter-followers, etc. Die ene handshake, me bij mijn voornaam noemen en een persoonlijke aanbieding doen, heeft dus verstrekkende (positieve!) gevolgen.

Blogplanning is zò 2009
Als bedrijf heb je vaak een heel team van mensen die het bedrijfsblog bij houdt en waar op voorhand al is bepaald wat wanneer geschreven wordt. Ook bij blogging geldt dat deze vorm van marketing veel minder goed werkt dan de nieuwe vorm van marketing. De wereld verandert tegenwoordig zo snel dat je wel moet inspelen op nieuwe gebeurtenissen. Laat je dat passeren (op het bedrijfsblog), dan mis je een cruciale kans om autoriteit op te bouwen bij het ontstaan van nieuwe ontwikkelingen.

Power to the people
Elk uur, sterker nog, elke minuut, misschien wel elke seconde is er wel iemand die op zoek is naar een product en dat op twitter kenbaar maakt. Hoe lekker zou het zijn om die persoon een persoonlijke aanbieding te kunnen doen? Houd je hier wederom vast aan je planmatige marketing, dan zul je deze persoon nooit een aanbod kunnen doen. Luister je daarentegen naar wat er gezegd wordt, dan zou je binnen een paar minuten nadat de tweet is geplaatst al kunnen reageren met een persoonlijke aanbieding.

Geef je personeel, naast het feit dat ze een persoonlijke aanbieding kunnen doen, ook de macht/kracht/autoriteit om die sale te closen. Geef ze de mogelijkheid om die tweet op te volgen met de mogelijkheid om het ook daadwerkelijk te kunnen verkopen.

De krachten van klachten
Dankzij Youp van &;t Hek is het maar weer eens duidelijk geworden dat er nog een hoop schort bij de grote bedrijven als het gaat om serviceverlening. Heb jij je zaakjes als bedrijf wel op orde? Reageer dan op klachten van mensen die zij over jouw concurrenten hebben. Pak die klacht voor ze op. Wellicht heb jij een veel betere oplossing voor ze?

Je slaat er 3 vliegen mee in 1 klap. Je helpt een prospect, je hebt de mogelijkheid om een nieuwe klant (voor een hele lange periode) aan je te binden en deze gefrustreerde callcenter-beller gaat natuurlijk hetzelfde medium als hij gebruikte om te klagen, gebruiken om te vertellen hoe geweldig jouw bedrijf zijn klacht van een andere partij heeft opgelost. Opgelost...? Vernietigd!

Om een lang, maar boeiend?, verhaal kort te maken
Je kan je wel vast blijven houden aan een of ander strategisch document van mister C-E-O of C-M-O, maar jij, jij ja, hebt de echte invloed op de business. En die business is real time. Maak dat maar eens kenbaar aan je Chief via Twitter. Kijken of ie reageert en er op ingaat. Want daarvoor is natuurlijk wel een cultuurverandering nodig. De top moet daar het goede voorbeeld voor geven...

Dit artikel is eerder verschenen op mijn persoonlijke .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in