'Hierbij vorderen we uw klantenbestand'


Deze week de politie ineens de bezoekdata halen van de site LouisSeveke.nl. Wat heeft dat nu met marketing te maken? Wellicht meer dan u denkt. De data die u van klanten opslaat, zoals van zoekgedrag, kan de politie voor onderzoek eventjes komen ophalen.
Op Netkwesties, een pro deo journalistieke hobby, heb ik een artikel geschreven met als titel Ze weten wat u zoekt. Dat gaat over onder meer Ilse, Google en andere zoekdiensten die niet alleen ons complete zoekgedrag bewaren maar daar ook per zoekopdracht het IP-nummer (het nummerbord van de vaste verbinding met internet) aan toevoegen. En om het compleet te maken: een partij als Ilse bewaart die data voor altijd.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet is, zeg maar, het vastleggen van alle routes met uw auto - en de routes die u hebt opgezocht met uw TomTom - die liggen opgeslagen bij deze bedrijven.
"Nou en?", zal de oprechte marketeer zeggen, "krijgen we weer dat gezeur over privacy? Dat was toch iets van de vorige eeuw?"
Nee, het is bij uitstek het gevechtsterrein van de 21ste eeuw, zoals collegablogger en direct marketeer Jos Birken begin deze eeuw al riep.
Sinds 1 januari 2006 is er Nederlandse wetgeving op grond waarvan de politie data van klanten kan vorderen bij bedrijven en instellingen. Het volk weet van niets, maar die zaak van Sévèke zou ons wellicht eens aan het denken moeten zetten. Wie durft straks waar nog persoonlijke gegevens achter te laten? Of is dat ook overdreven?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid