Overslaan en naar de inhoud gaan

Getting Grey there

Ze waren medeoprichters en creative directors van het vooruitstrevende St. Luke’s in Londen, zwaaiden de creatieve scepter over Euro RSCG…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

door Astrid Prummel

related partner content for mobile comes here

De komst van Colin Lamberton (38, art) en Seyoan Vela (40, copy) als executive creative directors van Grey Amsterdam, is onderdeel van een reeks strategische maatregelen om het creatief vermogen van het bureau binnen verschillende disciplines naar een hoger plan te tillen. Zo staat het althans plechtig omschreven in het persbericht dat ceo Grey Benelux Dik Klicks op 18 mei verstuurde. Het duo maakt deel uit van het managementteam onder zijn leiding en wordt in het persbericht opgehemeld: ‘Colin en Seyoan zijn creatieve talenten van wereldformaat die beschikken over een tomeloze energie en een eindeloze inzet. Hun komst is een voortzetting van de positieve veranderingen die Grey Amsterdam momenteel doormaakt.'
De twee geboren Londenaren zijn nog maar net verhuisd naar Amsterdam - de een met vrouw en kind, het gezin van de ander komt in de zomer. Ze stralen een ongedwongen ‘positieve energie' uit. Weten ze wat hen te wachten staat? Realiseren ze zich dat Grey Amsterdam zijn naam letterlijk eer aandoet als niet bepaald het meest kleurrijke bureau van Nederland? Ze moeten daar haast wel enig idee van hebben. Lamberton en Vela hebben een beslissende rol gespeeld in de zeven maanden durende internationale Fortis-pitch in 2007 en waren in die maanden veel op het Amsterdamse kantoor. ‘De vibes' voelden goed, zegt Vela.

hippieachtig
En er was een duidelijke klik met Klicks, die op zoek was naar een nieuwe creatieve directie sinds Jan Bennink - in mei vorig jaar - en Patrick Dorrestein - in oktober - vertrokken waren; ze hadden besloten om hun teamverband te beëindigen en ieder hun eigen weg te gaan. Klicks: ‘Tijdens de Fortis-pitch leken alle puzzelstukjes in elkaar te vallen. Het klikte heel goed met Colin en Seyoan, vervolgens wonnen we de pitch. Amsterdam zou de "hub" voor Fortis worden, en Colin en Seyoan kregen de creatieve verantwoordelijkheid voor het account. Ineens leek het niet meer dan logisch dat zij onze creatieve directie werden. Ze waren de gedroomde kandidaten.'
De eerste commercial van Grey voor de Fortis Hypotheek met Gezinsvoordeel die sinds kort op tv is, vertegenwoordigt nog niet de nieuwe Fortis-campagne. Die begint binnenkort en is ‘ een heel ander verhaal', belooft Klicks. De postproductie - in Londen - is in volle gang.
Lamberton en Vela staan voor hun gevoel aan het begin van een reis. ‘Grey Londen - dat ook goeie vibes heeft en aardige mensen - is een olietanker, als je daar iets probeert te veranderen, duurt het minstens vijf jaar voordat je het kunt gaan implementeren. Het voelt hier echt alsof we aan het begin staan van een nieuwe tijd, er is veel energie, er liggen kansen.' Glunderend: ‘ En we zouden liegen als de stad Amsterdam ons niet ook aantrok.'
Ze worden creatief verantwoordelijk voor alle klanten. In eerste instantie beperken ze zich tot het reclamebureau, daarna krijgen ze een grotere verantwoordelijkheid. Eerst moet aan het ‘moederschip' gebouwd worden. Op dat moederschip werken 36 mensen, van wie acht op de creatieve afdeling. Alleen die kleinschaligheid zal Lamberton en Vela herinneren aan de begintijd van St. Luke's, het bureau dat ze in 1994 oprichtten samen met Andy Law, als afsplitsing van Chiat/Day. Ze wilden het helemaal anders doen. Iedere medewerker had eigen aandelen en alle creativiteit werd bij St.Luke's beloond. Ook die van de koffiejuffrouw.
Negen jaar zijn Lamberton en Vela aan St. Luke's verbonden geweest. Toen ze weggingen, werkten er tegen de honderd mensen, nu iets van dertig. Ze kijken er met enige nuancering op terug. Lamberton: ‘De timing was goed. In het tweede jaar van zijn bestaan werd St. Luke's al Bureau van het Jaar. De filosofie was heel goed. Mensen dachten dat het hippieachtig was, maar de gedachte was heel democratisch.' Vela: 'Het was denk ik ook een reactie op de decadente reclame-excessen in Londen van de jaren tachtig en negentig. En het had iets experimenteels, niet veel bedrijven werkten zo, we stuitten op problemen die je niet verwachtte, die mensen eerder niet hadden. We begrepen later beter waarom de meeste bedrijven een sterke leiding hebben van drie of vier mensen.'
Na hun negen jaar bij St. Luke's ontwikkelden Lamberton en Vela bij Partners BDDH en daarna bij Euro RSCG, dat Partners BDDH overnam, een talent voor het werken op grote, internationale accounts en het winnen van pitches - Toshiba voor Grey, Orange en LG voor Euro RSCG, en Ikea en Eurostar destijds voor St.Luke's.

parel
Vorig jaar hadden ze hun eigen bedrijf, Ether Communiations, een creatief bureau voor multimediale communicatie. Ze publiceerden een cocktailboek voor Snow Leopard Vodka, lanceerden het Franse tv-kanaal Short TV, regisseerden de pilot van een nieuw kunstprogramma en gaven strategisch en creatief advies bij branding- en digitale projecten, waaronder de ontwikkeling van toepassingen voor mobiele telefoons. Interessante en mooie projecten, maar ze leverden nauwelijks geld op, geven ze eerlijk toe.
De Nederlandse reclamewereld zal de verrichtingen van de twee ‘buitenlanders' kritisch volgen. Klicks realiseert zich dat. Hij was niet uit op een buitenlandse creatieve directie, zegt hij. ‘Het ging mij om de kwaliteit. Er zijn goede mensen in Nederland, maar zoals gezegd viel de puzzel zo op z'n plaats. Er zijn veel voorbeelden van buitenlanders die aan het roer van Nederlandse bureaus werden gezet en na een paar jaar weer vertrokken zonder iets bereikt te hebben. Maar er zijn ook voorbeelden waarin het wel lijkt te lukken. Kijk maar naar Magnus Olsson bij Saatchi en Carl le Blond bij Ogilvy.'
Grey Amsterdam wil een parel in het netwerk worden. Daarvoor zal het ook moeten gaan excelleren op de Nederlandse klanten, weet Klicks. De tijd zal het leren.

Grey Group

Grey EMEA, het Europese netwerk van Grey Group (onderdeel van WPP), is actief in 80 steden in 59 landen, heeft ruim 5.300 medewerkers. Europa is de grootste regio waarin Grey opereert. Grey Group bestaat uit: Grey, reclame; G2, activation marketing; Grey Healthcare Group, communicatie voor de gezondheidszorg; MediaCom, mediaplanning en -inkoop; en GCI Group, public relations en public affairs.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in