Overslaan en naar de inhoud gaan

FNLI: voorstel Consumentenbond gaat te ver

De FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie) vindt dat de poging van de Consumentenbond om tot een vergelijk te komen over…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De voorgestelde restricties zijn onnodig vergaand, zegt Philip den Ouden, directeur van de FNLI. De Consumentenbond om tussen zes uur ’s morgens en negen uur ’s avonds reclame op radio en televisie voor 70 pct van de voedingsmiddelen te verbieden. Daarnaast zouden aanprijzingen op de winkelvloer voor en op verpakkingen van een groot deel van de producten van de levensmiddelenindustrie moeten stoppen.

related partner content for mobile comes here

Dat zou volgens Den Ouden betekenen dat gedurende het grootste deel van de dag reclame voor producten zoals bruin brood, beschuit, Goudse en Edammer kaas, vruchtensap, appelmoes, rookvlees, margarine in een kuipje, rundergehakt, alle zoetwaren en frisdranken, verboden zou worden. Ook uithangborden bij een horecagelegenheid met een prijslijst en borden met aanbiedingen in de supermarkt zouden verdwijnen, aldus de FNLI-directeur.

'Reclame voor kinderen moet met de grootst mogelijke zorgvuldigheid worden gemaakt. Dat past bij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het kabinet heeft ons in de Nota Overgewicht opgeroepen om stappen te nemen om reclame voor onze producten gericht op kinderen jonger dan 12 jaar te beperken. Wij nemen die oproep serieus en beraden ons nog hoe daar op te reageren.'

De FNLI deed eerder voorstellen voor borging van zorgvuldigheid in reclame, onder meer door alle reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen jonger dan 7 jaar te stoppen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in