Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitgevers zoeken naar hun toekomst

De uitgeefsector staat al enige tijd zwaar onder druk. Klassieke uitgeversinkomsten dalen, nieuwe inkomstenbronnen zijn nodig en de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De belangrijkste bevindingen van dit jaar zijn:

related partner content for mobile comes here
  • Uitgevers zien zichzelf ook in de toekomst nog steeds als dominante winstgevende actoren in de mediaketen. In 2009 zien zij als meest winstgevende actoren 1. Uitgeverijen, 2. Zoekmachines en 3. Digitale distributeurs. In 2011 zijn dat 1. Zoekmachines, 2. Uitgeverijen en 3. Digitale distributeurs.
  • Uitgevers verwachten een grote doorbraak van informatiediensten voor mobiele telefonie. 50 procent van de Nederlandse uitgevers wil in 2011 informatiediensten voor mobiele telefonie aanbieden tegen 13 procent op dit moment.
  • Uitgevers gaan naar een breed pallet van online verdienmodellen. De top drie stijgers voor online verdienmodellen in 2011 in vergelijking met 2009 zijn: pay-per-download (stijgt van 30 procent naar 70 procent), pay-per-services (stijgt van 20 procent naar 51 procent) en pay-per-lead (stijgt van 13 procent naar 38 procent).
  • Gepersonaliseerd uitgeven breekt niet door. Al zes jaar op een rij claimt circa 1 op de 5 uitgevers komende twee jaar aan de slag te gaan met gepersonaliseerd uitgeven. Maar tegelijkertijd daalt het aantal uitgevers dat daadwerkelijk gepersonaliseerde uitgeefdiensten aanbiedt van 32 procent in 2004 naar 22 procent in 2009. De ambitie blijft constant hoog, de realisatie is er niet.
  • Ondanks de internationale doorbraak van e-books behouden Nederlandse uitgevers hun ambivalente houding ten opzichte van e-books.Enerzijds verwacht 61 procent van de Nederlandse uitgevers in 2011 e-books aan te bieden (een stijging van 37 procent ten opzichte van dit jaar). Anderzijds vindt een groot deel van de uitgevers e-books een kansloze zaak (nummer 1 op de top 3 kansloze ontwikkelingen volgens uitgevers).

Het onderzoek maakt duidelijk dat diversificatie van productfolio en de transitie van papier naar digitaal, onverminderd verder gaan, maar dat de zoektocht naar het ideale inkomstenmodel voorlopig nog niet is afgerond.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in