Uitgevers zoeken naar hun toekomst
De uitgeefsector staat al enige tijd zwaar onder druk. Klassieke uitgeversinkomsten dalen, nieuwe inkomstenbronnen zijn nodig en de…

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
De belangrijkste bevindingen van dit jaar zijn:
related partner content for mobile comes here
related partner content comes here
- Uitgevers zien zichzelf ook in de toekomst nog steeds als dominante winstgevende actoren in de mediaketen. In 2009 zien zij als meest winstgevende actoren 1. Uitgeverijen, 2. Zoekmachines en 3. Digitale distributeurs. In 2011 zijn dat 1. Zoekmachines, 2. Uitgeverijen en 3. Digitale distributeurs.
- Uitgevers verwachten een grote doorbraak van informatiediensten voor mobiele telefonie. 50 procent van de Nederlandse uitgevers wil in 2011 informatiediensten voor mobiele telefonie aanbieden tegen 13 procent op dit moment.
- Uitgevers gaan naar een breed pallet van online verdienmodellen. De top drie stijgers voor online verdienmodellen in 2011 in vergelijking met 2009 zijn: pay-per-download (stijgt van 30 procent naar 70 procent), pay-per-services (stijgt van 20 procent naar 51 procent) en pay-per-lead (stijgt van 13 procent naar 38 procent).
- Gepersonaliseerd uitgeven breekt niet door. Al zes jaar op een rij claimt circa 1 op de 5 uitgevers komende twee jaar aan de slag te gaan met gepersonaliseerd uitgeven. Maar tegelijkertijd daalt het aantal uitgevers dat daadwerkelijk gepersonaliseerde uitgeefdiensten aanbiedt van 32 procent in 2004 naar 22 procent in 2009. De ambitie blijft constant hoog, de realisatie is er niet.
- Ondanks de internationale doorbraak van e-books behouden Nederlandse uitgevers hun ambivalente houding ten opzichte van e-books.Enerzijds verwacht 61 procent van de Nederlandse uitgevers in 2011 e-books aan te bieden (een stijging van 37 procent ten opzichte van dit jaar). Anderzijds vindt een groot deel van de uitgevers e-books een kansloze zaak (nummer 1 op de top 3 kansloze ontwikkelingen volgens uitgevers).
Het onderzoek maakt duidelijk dat diversificatie van productfolio en de transitie van papier naar digitaal, onverminderd verder gaan, maar dat de zoektocht naar het ideale inkomstenmodel voorlopig nog niet is afgerond.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid