‘Online word-of-mouth vaker positief dan negatief’
"Online word-of-mouth is een krachtig communicatiemiddel. Mensen hechten veel waarde aan het oordeel van anderen. Veel meer dan aan informatie van het bedrijf zelf," aldus Berlinda Harkink, communicatie-expert bij MarketResponse. Het onderzoek bevestigt de opvatting dat internet merken kan maken én breken, aldus de onderzoekers. Bedrijven zijn vaak huiverig als zij onderwerp van discussie vormen op internet. Maar online word-of-mouth is vaker positief dan negatief. Harkink: "Uit ons onderzoek komt naar voren dat slechts 5% van de consumenten overwegend negatieve berichten plaatst, 13% overwegend positief en het merendeel geeft aan dat dit sterk wisselt. Bedrijven doen er goed aan open te staan voor online word-of-mouth en hier op te sturen."
Uit eerder onderzoek van MarketResponse naar testimonials bleek ook dat consumenten bereid zijn substantieel meer te betalen voor een product of dienst bij positieve reviews. Veel negatieve berichten kunnen funest zijn voor het bedrijf in kwestie.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuHet onderzoek is online uitgevoerd onder een representatieve steekproef van ruim 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder, die beschikken over internet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid